Overslaan en naar de inhoud gaan

Gevaar en kansen van nieuwe verdienmodellen

Column door Egbert Jan van Bel, o.a. Editor-in-chief Customer Talk en docent Beeckestijn Business School
Beeckestijn Business School

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s op verschillende niveaus binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts.

Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uber is een app die inmiddels 17 miljard dollar waard is. Een app? Ja. Oké, het is natuurlijk iets meer dan dat, maar in essentie is het een app. Uber verkoopt taxidiensten, dat wist u al, en is zomaar een voorbeeld van de nieuwe verdienmodellen die u kunt downloaden uit uw app-store.

Waar vroeger een start-up begon met een businessplan en het huren van een kantoor, begint u nu iets socials of mobiles in het café, de file of in bad. Net wat uw voorkeur heeft. Honderdduizenden nieuwe ideeën zien jaarlijks het licht. 99,99 procent daarvan doven snel weer uit. De gevestigde orde heeft echter geen schijn van kans bij de overlevers. Deze 0,01 procent verandert uw business model voordat u het door heeft. Laat staan dat u er adequaat op kunt reageren.

Social en mobile hebben als voordeel dat delen gemakkelijk is, dat daardoor enorm snel een bereik kan worden gecreëerd, dat met micro-payments een mega-omzet kan worden bereikt, enzovoort.

Bestaande organisaties gaan steeds meer samenwerken met de nieuwe social bedrijven, simpelweg zodat ze niet meer verslagen kunnen worden. Banken in de USA bieden bijvoorbeeld al services van peer2peer bank Lendingclub aan. Ook zo’n social mobile app. De uitdaging van de marketeers is goed in kaart te brengen wat enerzijds het gevaar en anderzijds de kansen zijn voor verdienmodellen met social en mobile. Dan goed om u heen kijken, want het gevaar komt altijd vanuit een onbekende en ongeplande hoek. Een knock-out zie je nooit aankomen…

Deze column verscheen eerder als editorial bij Customer Talk Strategy Bulletin Mobile & Social Special)

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Beeckestijn Business School

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s op verschillende niveaus binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in