Overslaan en naar de inhoud gaan

Publiek wil niet betalen voor reclamevrije omroep

Een meerderheid van de Nederlanders (61 pct) is niet bereid mee te betalen aan het reclamevrij maken van de Publieke Omroep (PO).
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit onderzoek dat TNS Nipo heeft uitgevoerd onder 500 respondenten, in opdracht van de Ster naar aanleiding van de publicatie van haar jaarverslag deze week. Adformatie meldt dit vandaag op zijn voorpagina.

related partner content for mobile comes here

63 Procent van de ondervraagden vindt de discussie over reclame en de PO onnodig, 62 pct is ook van mening dat reclame volstrekt geaccepteerd is in Nederland. Volgens de Ster is het publiek het dus duidelijk oneens met de Tweede Kamer als het over reclame en de PO gaat.
Opvallend is dat 70 pct van de VVD-stemmers reclame op de PO acceptabel vindt, terwijl juist deze partij zich hiertegen heeft uitgesproken. En van de CDA-stemmers toont 55 pct zich niet bereid bij te dragen aan een reclamevrije PO, terwijl die partij in de Tweede Kamer over haar achterban het tegenovergestelde beweert.

Ster-directeur Arian Buurman vindt dat de discussie over de PO en reclame tot nu toe grillig en soms eenzijdig is geweest. Omdat zij wil dat alle stakeholders worden gehoord, laat de Ster in het jaarverslag negen prominenten op stellingen reageren. Zo zegt BNN-voorzitter Laurens Drillich het zuiverder te vinden als de PO reclamevrij zou zijn, en zou de inkomstenderving door de overheid (en niet door de burger) gecompenseerd moeten worden.

Anderen, zoals Roland van der Vorst (They) en Patrick Kuijsters (KPN) denken dat in het geval van een reclamevrije PO de kijker voor de gederfde inkomsten zou moeten opdraaien. Maar Kuijsters ziet niets in een reclamevrije PO: ‘Ik zie reclame als de smeerolie van het omroepbestel’.
Tros-baas Karel van Dodewaerd onderschrijft die mening: ’Ik heb een RTL-directeur horen zeggen dat het juist stabiliserend werkt als er naast de commerciëlen ook nog een PO bestaat; wij zorgen voor evenwicht in prijs en aanbod’. Bert Kamp (Rabo) vreest vooral het prijsopdrijvend effect als de PO reclamevrij zou zijn.

Behalve in de maanden februari (OS) en juni (WK) verwacht de Ster een afname van het aantal kijkers en dus ook de advertentie-inkomsten. Vooral de toenemende daling van de jongere kijkersgroepen vindt het Ster-bestuur zorgelijk. In 2005 haalde Ster een netto-omzet uit de markt van 186 miljoen euro. Een jaar eerder was dat 225 miljoen euro.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in