Prijzenslag in Britse kledingbranche
De ‘value retailer’ is sterk in opkomst bij onze Engelse overburen. Ketens als TK Maxx, Primark en Matalan doen goede zaken ten koste van M&S winkels, die steeds meer het stempel van ‘degelijk maar saai’ krijgen. De concurrentie pakt het op verschillende manieren aan. TK Maxx specialiseert zich in designerlabels tegen lage prijzen, Primark moet het simpelweg hebben van hippe spullen tegen afbraakprijzen en Matalan adverteert met ‘High street quality at half the price’. Gezamenlijk hebben ze achttien procent van de Britse kledingmarkt in handen, maar dat percentage zal zeker groeien, gelet op soortgelijke ontwikkelingen in de Verenigde Staten, waar de value retailers al op 35 procent zitten. Als oorzaken voor deze ‘shopping revolution’ worden genoemd: de steeds betere kwaliteit van de voordelige kleren en het feit dat de klant veel minder snobistisch is geworden als het om kleding gaat. Het hoeft niet per se duur te zijn, als het maar ‘hot’ is. Maar ook de slimme inkoopstrategie van de retailers is een belangrijke factor in het succes. De inkopers hebben de vrije hand om te beslissen welke partijen ze willen aanschaffen, en zijn daardoor flexibel en snel, en er wordt zonder dure tussenpersonen gewerkt. Dat drukt de kosten aanzienlijk.
Bron: Management Today
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid