Unilever gaat gezonder ijs maken
Unilever besteedt in totaal ongeveer €50 miljoen per jaar aan onderzoek en ontwikkeling van ijsproducten en 40 procent hiervan wordt nu besteed aan het uitbreiden van de ijscategorie in de snelgroeiende gezondheids- en welzijnssector.
Unilever gaf vorige week tijdens een presentatie in Barcelona ook aan dat het de voedingswaarde van het ijs binnen de gehele merkenportefeuille gaat verbeteren. In samenwerking met het Unilever Health Institute heeft het bedrijf op basis van de voedingsrichtlijnen van de World Health Organisation (WHO) een anderhalf jaar durend project afgerond waarbij de gehele ijsmerkenportefeuille van 2000 merken is doorgelicht om te zien waar de voedingswaarde kon worden verbeterd.
Een van de verbeteringen houdt in dat met ingang van dit seizoen het vetgehalte binnen de gehele portefeuille met nieuwe productsamenstellingen voor Solero, Carte D’Or (Hertog in Nederland) en het gehele assortiment kinderijsjes verlaagd wordt. Binnen het assortiment kinderijsjes zijn ook kunstmatige kleur- en smaakstoffen uit bijna alle producten verwijderd om te worden vervangen door natuurlijke kleur- en smaakstoffen. In 2006 zal het gehalte aan toegevoegde suiker zijn verlaagd met 10 tot 20 procent en zal het gehalte aan fruit zijn verhoogd met gemiddeld 10 tot 15 procent.
Verder zal er dit jaar een aantal gezonde ijsvarianten worden geïntroduceerd, zoals Big Milk, speciaal voor kinderen, met 70 procent melk en per portie 70 kcal.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe categorie gezondheid en welzijn, die wereldwijd met 11 procent per jaar groeit, vormt een belangrijke zakelijke kans, volgens Unilever Ice Cream. Unilever hoopt dat het bedrijf zo ook minder afhankelijk wordt van het weer.
Vorig jaar werd in Europa al Magnum Light geïntroduceerd, met 33 procent minder vet en 35 procent minder calorieën. Tevens wordt gekeken naar concepten die het cholesterolgehalte actief verlagen of geen lactose bevatten of andere actieve gezondheidsvoordelen opleveren.
Bernd Ellmann, Group Vice President Unilever Ice Cream and Frozen Food, Europe: ‘In de VS houdt ongeveer 60 procent van onze innovaties op het gebied van ijs verband met gezondheid en welzijn en we zien dat deze trend nu ook verschuift naar Europa. Als marktleider proberen wij onze consumenten het breedste assortiment ijsproducten onder een merknaam te bieden – van gezondere varianten tot echt verwenijs. We schatten dat in 2010 15-20 procent van onze portefeuille in Europa verband zal houden met gezondheid en welzijn.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid