Overslaan en naar de inhoud gaan

Omzet levensmiddelen met duurzaam keurmerk groeit wederom met 30 procent

Boodschapper besteedt 1 op de 7 foodeuro’s aan producten met een duurzaam keurmerk.
Miniatuurvoorbeeld
© Duurzaam Bedrijfsleven (vrij van rechten via Flickr)
Miniatuurvoorbeeld
© Duurzaam Bedrijfsleven (vrij van rechten via Flickr)

De verkoop in supermarkten van levensmiddelen met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid is in 2017 opnieuw met dubbele cijfers gestegen. Deze keurmerken realiseren samen een groei van 830 miljoen euro (+30 procent) en totaal 3,6 miljard euro in 2017. De groei bedroeg in 2016 ook al 27 procent en zette dus stevig door. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.

related partner content for mobile comes here

IRI stelt dat de consument, A-merk-leveranciers en supermarkten steeds vaker op zoek zijn naar meer verantwoorde producten, al dan niet met een meerprijs. Het onderzoeksbureau: ‘Uit de forse omzetgroei blijkt dat goede keurmerken behulpzaam zijn en ontzorgen in deze zoektocht. Dat geldt zowel voor de consument alsook voor de fabrikant en retailer. Enerzijds vervangen supermarkten en A-merken reguliere producten voor varianten met een onderscheidend keurmerk (denk aan varkensvlees met Beter Leven keurmerk). Anderzijds kiest de shopper zelf ook steeds vaker bewust voor deze producten (denk aan biologisch en kip met 1 ster van het Beter Leven keurmerk).’

Vis, vleeswaren en Beter Leven

Consumenten kiezen relatief het vaakst voor producten met een keurmerk in de categorie vis. Twee van de drie euro’s wordt in deze categorie besteed aan een duurzamer product met het MSC (wilde vis) of ASC (kweekvis) keurmerk. De productgroep vleeswaren heeft zich in hele korte tijd opgewerkt naar een categorie met een hoog keurmerkenaandeel (van 13 procent vorig jaar naar 35 procent in 2017), met name door de groep varkensvlees.

De snelste groei in keurmerkenomzet vertonen de groepen vleeswaren en vers vlees met respectievelijk 170 en 35 procent groei. Van de keurmerken laat het Beter Leven Keurmerk opnieuw de snelste groei zien (+62 procent) en is inmiddels met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt met ruim 1,5 miljard euro.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in