Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom Amerika een sterker merk is dan Europa

Als Europa kunnen we daadwerkelijk iets leren van de ‘marketinglessen’ van Donald Trump, vindt Julian Stevense.
Miniatuurvoorbeeld
© 123rf.com
Miniatuurvoorbeeld
© 123rf.com

Onlangs kwamen vijfenzeventig creatieven samen in Amsterdam om met de rebranding van Europa aan de slag te gaan. Wat een fantastisch mooie uitdaging om een schizofreen merk als Europa te mogen herpositioneren of rebranden.

Maar ik heb vooral een hoop vragen na het lezen van het desbetreffende gastblog. Hoe zag de briefing eruit? Wat was de kern van de opdracht? Is het probleem duidelijk? Wat is de merkpersoonlijkheid van Europa? Is er iemand die hier een antwoord op heeft kunnen of durven geven? En wie was de opdrachtgever? Wie is eigenlijk de merkeigenaar van het merk Europa?

related partner content for mobile comes here

Goes is Goes

Ik heb om eerlijk te zijn geen antwoord op bovenstaande vragen en er moet echt wel iets gebeuren voor ik dit durf toe te geven. Weten de Europese leiders zelf überhaupt wel waar Europa voor staat en wat Europa de Europeanen en de rest van de wereld te bieden heeft? Is er een onderscheidende positionering en overtuigende propositie voor Europa?


Elke stad en streek in Nederland heeft er wel eentje ('Goes is Goes' is bijvoorbeeld lekker duidelijk), maar wat belooft Europa ons nu eigenlijk? Als we zien dat Macron en Merkel het niet met elkaar eens zijn over de koers van Europa, dat we nog volop in de Brexit zitten, dat we nog altijd steggelen met Griekenland over de terugbetaling en dat Italië niet weet wat het met Europa aan moet dan is het toch volstrekt onmogelijk om een sterk merk van Europa te maken.

Trump

Als Europa kunnen we daadwerkelijk iets leren van de ‘marketinglessen’ van Donald Trump. Hij wil Amerika weer groots maken - een claim die overigens al eerder door Ronald Reagan en Bill Clinton is gebruikt – en onderstreept dat telkens opnieuw in woorden en in daden. Alles draait bij Trump namelijk om het belang van Amerika, een land dat overigens uit 50 staten bestaat die vaak net zo eigenwijs zijn als de lidstaten van Europa.

Het nakomen van zijn belofte maakte hij afgelopen weekend wederom duidelijk toen hij weigerde de slotverklaring van de G7 te tekenen omdat het niet in het belang van Amerika was. Hij heeft zijn kiezers namelijk een belofte gemaakt en wekt de indruk deze belofte ook na te zullen komen. Dat is een eenduidige, consistente boodschap en daarmee de basis voor een sterk merk. Een merk dat niet alleen vele fans, maar ook vele vijanden heeft, net als elk ander sterk merk. Maar liever een merk dat polariseert dan een schizofreen merk waarvan niemand weet waar het voor staat en waar niemand echt fan van kan worden.

Julian Stevense is oprichter van Inzicht | Brand & Business Consultancy

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Mark Zellenrath

Deze blog van @julianstevense in @Adformatie maakt weer eens duidelijk dat reclamemensen zich, net als zakenlui, maar beter niet met (geo)politiek kunnen bemoeien. Dan krijg je gevaarlijke (on)zinnen als " Maar liever een merk dat polariseert dan een schizofreen merk waarvan niemand weet waar het voor staat en waar niemand echt fan van kan worden". Alsof je van het Amerika onder Trump wel fan kan worden. Vraag het de meerderheid van de Amerikanen, Europeanen en Aziaten maar.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in