Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe kunstloterij wil 50 miljoen doneren

Een nieuwe cultuurloterij hoopt kunstenaars, kunstinstellingen en kunstmanifestaties vanaf 2014 te ondersteunen met 50 miljoen euro per…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De is een initiatief van de kunstliefhebbers Jochem Schuijt en Felix Timmermans, die “een wezenlijke bijdrage willen leveren aan het bevorderen van kunst en cultuur in Nederland”. In juli kreeg de loterij een vergunning van het ministerie van Justitie en in het najaar zal de eerste trekking plaatsvinden.

related partner content for mobile comes here

Vrijdag 9 september begint de verkoop van de loten. Vooralsnog gebeurt dat alleen via internet. Later zal de verkoop ook via kunstinstellingen als galeries, kunstuitlenen, theaters, musea en festivals plaatsvinden. De initiatiefnemers werken aan losse verkoop in winkels.
Deelnemers kunnen een kunstwerk winnen of kaartjes voor theater, opera, concert en ballet. De hoofdprijs is een geldbedrag van 100.000 euro. Minstens de helft van de prijs per verkocht lot komt ten goede aan culturele instellingen.

Begunstigden zijn onder meer het International Film Festival Rotterdam, de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, de Toneelacademie Maastricht en Het Nationale Ballet.
Na de eerste trekking dit jaar zijn er volgend jaar minimaal twee. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in