Gebruik QR-codes in print valt tegen
Verhoudingsgewijs stonden met een aandeel van 2,2 procent op het totaal aantal advertenties de meeste QR-codes in advertenties in gratis dagbladen. Dat is op zich logisch, omdat mensen die kranten lezen als ze onderweg zijn met het openbaar vervoer. Met een mobiele telefoon met camera en internettoegang kunnen lezers onderweg al aanvullende informatie bij de advertentie opvragen, meedoen met een actie of direct tot aankoop overgaan.
Ruim 40 procent van de consumenten gebruikt inmiddels een smartphone. In dat opzicht zijn er geen belemmeringen om van de toegevoegde waarde van een QR-code, het interactief maken van een ‘statische’ printadvertentie, gebruik te maken.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Retailers vooraan
Met een aandeel van iets meer dan 50 procent maken retailers veruit het meest gebruik van de QR-code. Matras Direct plaatste de meeste advertenties met een code in met name landelijke dagbladen voor een actie. Door het scannen van de QR-code maakten mensen kans op het winnen van een boxspring. Primera gebruikte de QR-code in advertenties in tijdschriften als service aan de lezer om te checken of er een Primera vestiging in de buurt is: ‘Winkel in de buurt? Check de code’.
Niet altijd staat er tekst bij de code. Misco uit Amstelveen beeldde alleen de code af bij een advertentie voor een actie voor HP printers. Ook Fiat Nederland gebruikte de twee dimensionale streepjescode in een advertentie die zowel in dagbladen als tijdschriften werd geplaatst. Door het scannen van de code gingen lezers direct naar de Fiat website.
Verwacht zou kunnen worden dat juist aanbieders van mobiele telefoons en mobiel bellen & internetten de moderne streepjescode zouden gebruiken in hun advertenties. Hun diensten maken immers het gebruik van de code mogelijk, maar dat valt mee. HTC plaatste wel een advertentie in dagbladen voor de HTC Cha Cha, met als thema ‘ met één druk op de knop, alles op Facebook’. Ook de QR-code verwees naar de HTC pagina op het social media netwerk.
Charitatieve instellingen maken het meest creatief gebruik van de QR-code. KNCV Tuberculosebestrijding beeldde in een dagbladadvertenties een naakte vrouw af met daarover heen de afbeelding van de code en de pay off: ‘ Weten wat hieronder zit?’. Stichting Edukans uit Amersfoort plaatste een advertentie in dagbladen met een foto van een Afrikaanse jongen met een katapult en de zin ‘dát hij het gevecht aangaat voor een beter bestaan is zeker, de vraag is met welk wapen’. Afgebeeld staan vervolgens twee opties met ieder een eigen QR-code. Eén met de optie als kindsoldaat, waarbij een AK-47 geweer is afgebeeld, de ander met de optie onderwijs met als foto een schoolbank.
Experiment
Hoewel retailers het meest gebruik maken van de Quick Repsonse code, lijkt het erop dat adverteerders uit uiteenlopende branches nog in de experimentele fase van het gebruik van deze interactieve mogelijkheid zitten. Naast de eerder genoemde adverteerders plaatsen ook bedrijven uit de branches Voedings- en Genotmiddelen, Horeca, Toerisme, Recreatie en Persoonlijke Verzorging. Het aantal keer dat de code wordt geplaatst is echter nog heel laag.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid