Overslaan en naar de inhoud gaan

Gebruik QR-codes in print valt tegen

Adverteerders maken nog maar weinig gebruik van Quick Response codes (QR-code) in hun printadvertenties. Nielsen heeft gedurende de maanden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Verhoudingsgewijs stonden met een aandeel van 2,2 procent op het totaal aantal advertenties de meeste QR-codes in advertenties in gratis dagbladen. Dat is op zich logisch, omdat mensen die kranten lezen als ze onderweg zijn met het openbaar vervoer. Met een mobiele telefoon met camera en internettoegang kunnen lezers onderweg al aanvullende informatie bij de advertentie opvragen, meedoen met een actie of direct tot aankoop overgaan.

related partner content for mobile comes here

Ruim 40 procent van de consumenten gebruikt inmiddels een smartphone. In dat opzicht zijn er geen belemmeringen om van de toegevoegde waarde van een QR-code, het interactief maken van een ‘statische’  printadvertentie, gebruik te maken.

Retailers vooraan
Met een aandeel van iets meer dan 50 procent maken retailers veruit het meest gebruik van de QR-code. Matras Direct plaatste de meeste advertenties met een code in met name landelijke dagbladen voor een actie. Door het scannen van de QR-code maakten mensen kans op het winnen van een boxspring. Primera gebruikte de QR-code in advertenties in tijdschriften als service aan de lezer om te checken of er een Primera vestiging in de buurt is: ‘Winkel in de buurt? Check de code’.

Niet altijd staat er tekst bij de code. Misco uit Amstelveen beeldde alleen de code af bij een advertentie voor een actie voor HP printers. Ook Fiat Nederland gebruikte de twee dimensionale streepjescode in een advertentie die zowel in dagbladen als tijdschriften werd geplaatst. Door het scannen van de code gingen lezers direct naar de Fiat website.
Verwacht zou kunnen worden dat juist aanbieders van mobiele telefoons en mobiel bellen & internetten de moderne streepjescode zouden gebruiken in hun advertenties. Hun diensten maken immers het gebruik van de code mogelijk, maar dat valt mee. HTC plaatste wel een advertentie in dagbladen voor de HTC Cha Cha, met als thema ‘ met één druk op de knop, alles op Facebook’. Ook de QR-code verwees naar de HTC pagina op het social media netwerk.

Charitatieve instellingen maken het meest creatief gebruik van de QR-code. KNCV Tuberculosebestrijding beeldde in een dagbladadvertenties een naakte vrouw af met daarover heen de afbeelding van de code en de pay off: ‘ Weten wat hieronder zit?’. Stichting Edukans uit Amersfoort plaatste een advertentie in dagbladen met een foto van een Afrikaanse jongen met een katapult en de zin ‘dát hij het gevecht aangaat voor een beter bestaan is zeker, de vraag is met welk wapen’. Afgebeeld staan vervolgens twee opties met ieder een eigen QR-code. Eén met de optie als kindsoldaat, waarbij een AK-47 geweer is afgebeeld, de ander met de optie onderwijs met als foto een schoolbank.

Experiment
Hoewel retailers het meest gebruik maken van de Quick Repsonse code, lijkt het erop dat adverteerders uit uiteenlopende branches nog in de experimentele fase van het gebruik van deze interactieve mogelijkheid zitten. Naast de eerder genoemde adverteerders plaatsen ook bedrijven uit de branches Voedings- en Genotmiddelen, Horeca, Toerisme, Recreatie en Persoonlijke Verzorging. Het aantal keer dat de code wordt geplaatst is echter nog heel laag.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in