Nestlé en de Raad van Kinderen: Good for business? Good for health? Good for reputation?
Nestlé vroeg kinderen om mee te denken over gezond eten. De Adformatie Deskundigen Driehoek reflecteert op die marketingactiviteit.
Vorige week kwam Nestlé naar buiten met het bericht dat het de ‘Raad van Kinderen’, een jongerenpanel, had ingeschakeld om advies te krijgen over wat het levensmiddelenconcern kan doen om kinderen in Nederland te helpen gezonder te eten. (Zie video met samenvatting helemaal onderaan.) Er kwam een aantal conclusies uit de kwalitatieve groepsdiscussie waar Nestlé mee verder wil. De conclusie die Nestlé nadrukkelijk in zijn persbericht noemt, is dat het voor kinderen belangrijk is om de informatie op een verpakking simpel te houden. ‘En dat mag best op een leuke manier. Bijvoorbeeld door op de verpakking aan te geven hoelang je moet fietsen of lopen om het aantal calorieën te verbranden.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid‘In 2015 haalde Albert Heijn het nieuws door op advies van deze raad het snoepgoed bij de kassa’s in honderden winkels te vervangen door fruit." Ik ben ook enorm blij dat ik bij de kassa van AH sta te wachten naast een heerlijke, verleidelijke verzamelijk appels, peren, pruimen, necatrines, bananen, snoeptomaatjes enzovoort. Ongelofelijk knap hoe ze dit hebben opgepakt! We hebben er dus alle vertrouwen in dat Nestlé, naast het privatiseren en met winst verkopen van gratis vekregen drinkwater en het ontmoedigen van borstvoedingen tegen WHO richtlijnen in, deze kinderadviezen en alle andere kimnderbeschermingsmaatregelen in de praktijk zal brengen. Ook als is het heel moeilijk voor deze multinational om een iets ingewikkelds als 'een fietsje op de verpakking' gedrukt te krijgen. #keepondreaming