Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer winst De Telegraaf

Mediaconcern Telegraaf Media Groep heeft in het eerste halfjaar de nettowinst met 4,8 miljoen euro zien toenemen tot 23,8 miljoen euro. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook de omzet is gegroeid: van ruim 367 miljoen euro vorig jaar in dezelfde periode naar 385,3 miljoen euro nu. Het concern durft zich niet te wagen aan een resultaatverwachting voor dit jaar. De omzettoename komt voor meer dan de helft toe aan gekochte onderdelen. Exclusief dat effect en enkele eenmalige baten over het eerste halfjaar nam het resultaat met 1,2 miljoen euro toe.
Het winstcijfer betekent wel dat De Telegraaf een opgaande lijn doortrekt. Vorig jaar boekte het bedrijf, na drie jaar verlies op rij, een nettowinst van 22,1 miljoen euro. Dat werd echter vooral bereikt door banenreducties en andere bezuinigingsmaatregelen.

related partner content for mobile comes here

De Telegraaf wil de winst, ondanks de stokkende omzet, verder laten stijgen. Daarom zegt het concern harder te gaan schrappen in de kosten. Verdere reorganisaties vallen daarbij niet uit te sluiten, meldt het ANP.

De omzet afkomstig van advertenties en oplage van gedrukte media was in de eerste helft van het jaar iets hoger dan vorig jaar. Voor Sp!ts is het jaar 2005 goed gestart: er werd ten opzichte van vorig jaar een aanzienlijk hogere advertentieomzet behaald (31,4 procent).

Bij (regionale) dagbladen blijft een aanhoudende druk bestaan op de oplage- en advertentiemarkt (vooral de rubrieksadvertentiemarkt). Bij dagblad De Telegraaf nam het advertentievolume per saldo af met 5%. Specifiek voor de zondagkrant van De Telegraaf geldt een positieve ontwikkeling op de oplagemarkt (weekendabonnementen) en een tegenvallende ontwikkeling op de advertentiemarkt. De regionale dagbladen kenden een lichte advertentievolumegroei. Bij de tijdschriften is de advertentiemarkt zwak en is er in de oplagemarkt vooral druk op de losse verkoop. De oplage-inkomsten daalden gemiddeld 7,6 procent en de advertentie-inkomsten gemiddeld 9,9 procent.

De oplage-inkomsten stegen licht bij een daling van de betaalde oplage van gemiddeld 4,1 procent bij dagblad De Telegraaf en met 4 procent bij de regionale dagbladen. Bij De Telegraaf stond vooral de losse verkoop onder druk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in