Overslaan en naar de inhoud gaan

Interbrand top100: Google, Amazon en Zara snelste stijgers

Google, Amazon en Zara zijn de sterkste groeiers op de top-100 ranglijst van ‘Best Global Brands’ die Interbrand en BusinessWeek…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Google, Amazon en Zara zijn de sterkste groeiers op de top-100 ranglijst van ‘Best Global Brands’ die en BusinessWeek . Het Zwitserse UBS maakte de grootste val en zakte van plaats 41 naar 72, daarbij 50 procent aan merkwaarde inboetend. Coca-Cola voert voor het negende jaar op rij de ranglijst aan met een merkwaarde van boven de 68,5 miljard dollar.

related partner content for mobile comes here

Brandingadviesbureau Interbrand brengt dit jaar voor de negende achtereenvolgende keer samen met BusinessWeek de ranglijst van de 100 meest waardevolle wereldmerken uit.

Google, Apple, Zara, Ikea, Nestlé en Danone hebben allemaal goed gepresteerd in een jaar waarin brandmanagers zwaar op de proef werden gesteld. Ook goed nieuws voor Philips: het merk steeg van plek 48 vorig jaar, naar plek 42 dit jaar.

Voor het eerst is echter de totale waarde van de 100 merken gedaald, en wel met 4,6 procent ofwel 55,47 miljard dollar.

Josh Feldmeth, managing director van Interbrand Amsterdam: 'De nieuwe lijst levert het harde financiële bewijs dat CEO’s merkmanagement een prominente plek op hun agenda moeten geven. En de lijst is opnieuw een schot voor de boeg van de grote Nederlandse merken, die – met uitzondering van Philips – de afgelopen jaren merkpotentieel hebben laten liggen.'

Zeven merken uit de lijst van vorig jaar hebben plaats moeten maken voor nieuwkomers. De opvallendste uitvallers zijn Merrill Lynch, dat vorig jaar nog op 34 prijkte, en AIG, in 2008 nog op plaats 54. Beide banken moesten overeind worden gehouden door de Amerikaanse overheid. ING, vorig jaar nog op nummer 86, zakte als gevolg van subprime-verliezen eveneens uit de top 100.

Shell en Philips zijn de enige twee overgebleven Nederlandse merken.

Het verging grote banken en automerken het slechtst, terwijl voedselfabrikanten hun merkwaarde zagen toenemen, vooral omdat mensen door de crisis vaker thuis eten.

De recessie vormt voor merkenbouwers de zwaarste beproeving die ze ooit hebben moeten doorstaan. Ondernemingen moesten zich razendsnel aanpassen aan een consument die plots kritischer is gaan rekenen en voor wie merkloyaliteit niet meer vanzelfsprekend is. Marketingmanagers worstelen met de verleiding om met acties en kortingen kortetermijngewin te behalen, met het risico dat ze daarmee kannibaliseren op de langetermijnwaarde van hun merk. Ondertussen zien ze de budgetten waarmee ze hun klanten moeten bereiken fors krimpen.

Feldmeth: “Tien jaar ervaring in het rangschikken van de meest waardevolle merken ter wereld leert dat merken zeer stabiele duurzame bedrijfseigendommen zijn, die substantiële waarde creëren en deze mits goed gemanaged, behouden.”

De top10:

1. Coca-Cola 68,734 ($m)
2. IBM 60,211 ($m)
3. Microsoft 56,647 ($m)
4. GE 47,777 ($m)
5. Nokia 34,864 ($m)
6. McDonald's 32,275 ($m)
7. Google 31,980 ($m)
8. Toyota 31,330 ($m)
9. Intel 30,636 ($m)
10. Disney 28,447 ($m

De gehele lijst is (duurt een tijdje voordat je iets ziet).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in