Antispamwet en social media: wat mag straks nog wel?
Vanaf 1 oktober is het zover, dan treedt de strengere Telecomwet van OPTA in werking.
Op MarketingFacts, #reageer" title="Communicatie-Online">Communicatie-Online en vorig jaar al op MolBlog zijn er een interessante discussies te vinden over het versturen van persberichten na 1 oktober. Dat is een zeer schimmig gebeuren.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisMaar nog schimmiger vind ik: hoe zit het met gerichte, commerciële berichten via social media? Dus niet via de fax, via e-mail of telefoon, maar via Hyves, Twitter, LinkedIn et cetera.
Ik stelde gisteren de vraag ook op Twitter: Stel je hebt als marketeer een LinkedIn-group aangemaakt voor een door jou georganiseerd congres. Geïnteresseerden en bezoekers melden zich aan. Een jaar later organiseer je weer een congres. Mijn vraag: mag je na 1 oktober in die groep een bericht versturen dat je ook dit jaar weer een congres organiseert?
Of valt dit onder de strenge antispamwet?
Is het juist dat als je een commerciële boodschap (specifiek gericht) binnen een LinkedIn-groep verspreidt, je in overtreding van de antispamwet bent?
En: is het een twijfelgeval als je een commerciële boodschap binnen je eigen netwerk verstuurt? De mensen binnen dat netwerk zijn daar om met elkaar te communiceren en ze zijn als het ware door de voordeur van jouw huis gekomen (jij hebt de LinkedIn-groep opgericht). Moet je deze mensen dan alsnog expliciet om toestemming vragen? Feit is wel dat je als LinkedIn-gebruiker al opties door LinkedIn zelf krijgt aangereikt of je wel of niet meldingen van berichten en/of updates wilt ontvangen.
Wie kan de marketeer duidelijkheid verschaffen?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid