Overslaan en naar de inhoud gaan

Antispamwet en social media: wat mag straks nog wel?

Vanaf 1 oktober is het zover, dan treedt de strengere Telecomwet van OPTA in werking.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vanaf 1 oktober is het zover, dan treedt de strengere Telecomwet van in werking.

related partner content for mobile comes here

Op , " title="Communicatie-Online">Communicatie-Online en vorig jaar al op zijn er een interessante discussies te vinden over het versturen van persberichten na 1 oktober. Dat is een zeer schimmig gebeuren.

Maar nog schimmiger vind ik: hoe zit het met gerichte, commerciële berichten via social media? Dus niet via de fax, via e-mail of telefoon, maar via Hyves, Twitter, LinkedIn et cetera.

Ik stelde gisteren de vraag ook op : Stel je hebt als marketeer een LinkedIn-group aangemaakt voor een door jou georganiseerd congres. Geïnteresseerden en bezoekers melden zich aan. Een jaar later organiseer je weer een congres. Mijn vraag: mag je na 1 oktober in die groep een bericht versturen dat je ook dit jaar weer een congres organiseert?

Of valt dit onder de strenge antispamwet?

Is het juist dat als je een commerciële boodschap (specifiek gericht) binnen een LinkedIn-groep verspreidt, je in overtreding van de antispamwet bent?

En: is het een twijfelgeval als je een commerciële boodschap binnen je eigen netwerk verstuurt? De mensen binnen dat netwerk zijn daar om met elkaar te communiceren en ze zijn als het ware door de voordeur van jouw huis gekomen (jij hebt de LinkedIn-groep opgericht). Moet je deze mensen dan alsnog expliciet om toestemming vragen? Feit is wel dat je als LinkedIn-gebruiker al opties door LinkedIn zelf krijgt aangereikt of je wel of niet meldingen van berichten en/of updates wilt ontvangen.

Wie kan de marketeer duidelijkheid verschaffen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in