Overslaan en naar de inhoud gaan

Een goed doel in je broekzak

Stel je voor: Een enorme mensenmassa volgepakt in een sfeervol stadion. Topartiesten die tranentrekkende nummers zingen over oorlog…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Stel je voor: Een enorme mensenmassa volgepakt in een sfeervol stadion. Topartiesten die tranentrekkende nummers zingen over oorlog in Afrika. Op de schermen hartverscheurende beelden van zielige kindjes. Een meterslange lichtband met “SMS stop kinderleed naar 4141, € 1,50 pob” boven het podium. Het halve stadion pakt met een brok in de keel de mobiele telefoon. Aangemoedigd door de artiesten wordt binnen 5 minuten ruim een halve ton opgehaald voor de arme kindjes in Afrika. Dat is mooie marketing…! Helaas toch niet.

related partner content for mobile comes here

Omdat de Telco’s nu eenmaal commerciele organisaties zijn en de fondsen geen BTW kunnen terugvragen, bleef een deel van de opbrengst aan de beruchte strijkstok hangen. Dat had het fonds niet op de lichtband vermeld. Media boos, dus publiek boos, hoop negatieve publiciteit. Conclusie was toen min of meer: De mobiele telefoon heeft afgedaan als fondsenwervend middel, de telco’s en de media hebben het gedaan!

Een makkelijk excuus van fondsen wat mij betreft om mobiele marketing af te schrijven. Er zijn namelijk zoveel meer manieren om met behulp van de trouwste broekzakbewoner mensen te betrekken bij je organisatie. In plaats van in je schulp kruipen als de grote boze media weer met de strijkstok begint te zwaaien, mogen fondsen wat mij betreft de boodschap blijven verkondigen dat fondsenwerving geld kost. No such thing as free lunches, ook niet voor fondsenwerving.

Mijn advies aan de fondsen: Wees creatief, maar jat vooral ook succesvolle acties uit het buitenland. Er zijn talloze international succesverhalen waarbij de mobiele telefoon een cruciale rol speelde, maar die worden nauwelijks toegepast binnen de Nederlandse fondsenwervende wereld. Ik noem er een paar: In India kunnen consumenten via SMS aangeven dat ze een verkoper (lees fondsenwerver) langs willen hebben voor een persoonlijk gesprek. Opt-in colportage dus. In Hongarije heeft een fonds een deal gesloten met Vodafone waarbij de laatste actief een abonnement aan haar klanten aanbiedt met elke maand content van het goede doel (tegen betaling). 80% van de Vodafone deelnemers vernieuwde na een jaar het abonnement. MVO in een mobiel jasje. In Polen kunnen belastingbetalers 1% van hun belastingbedrag aan een goed doel schenken als ze een VAT code en wat andere info invullen op hun belastingformulier. In massamedia werd door een fonds een SMS nummer gecommuniceerd zodat het publiek de VAT gegevens kon opvragen: 45.000 ontvangen SMS berichten en verdubbeling van de omzet. En de basis van een mobiele poule om de dialoog mee aan te gaan.

En maak betere afspraken met de telco’s. Deze ontwikkelen zich ook richting meer MVO. Ook de overheid kan een handje helpen. Lees er maar op na.
Mijns inziens is met de verder afnemende effectiviteit van de klassieke media (Direct Mail, Telemarketing) de enige weg die van de vooruitgang, lees: mobiel. Sommigen spreken zelfs al van een Als ook mobiele betalingen gemeengoed worden (denk aan Rabo mobiel betalen en ), dan wordt de mobiele telefoon het medium-by-default. Dan moet je er als fonds wel op tijd bij zijn anders betaal je weer teveel voor je nieuwe donateur. En dan heeft de grote boze media weer een stok om mee te slaan.

Heb jij wel succesvolle acties met mobiele fondsenwerving gezien? Deel het! Welke rol vind jij dat de telco's en de overheid moeten spelen? Geef je mening.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in