'Warme citymarketing is belangrijker dan koude'


Hospers: ‘Net zoals sommige steden heeft citymarketing zelf ook een eenzijdig imago. Veel mensen denken dat het gaat om campagnes, slogans en logo's. Dat is een misverstand. Een spotje of slagzin kan een stad niet aantrekkelijker maken dan ze is. Effectieve citymarketing bestaat uit concrete acties van een gemeente waar de doelgroepen baat bij hebben, zoals goede kinderopvang voor gezinnen, uitbreidingsmogelijkheden voor het bedrijfsleven en eenvoudige procedures voor starters. Een stad moet niet zeggen dat ze bijzonder is, maar bijzonder zijn.’
Hospers: ‘Bij sommige plaatsen kun je tot de conclusie komen dat citymarketing niet nodig is, omdat de inwoners al tevreden te zijn en er al voldoende toeristen komen. Citymarketing en toerisme vind ik overigens wel een veelbelovende combinatie. Mensen komen nu eenmaal af op attracties waarvan ze zich van tevoren al een beeld hebben gevormd of het nu gaat om de Nijmeegse Vierdaagse of het Glaspaleis in Heerlen. Citymarketing is een methode waarmee een gemeente in samenwerking met reisorganisaties de blik van de bezoeker kan manipuleren. Welbeschouwd is de toren van Pisa niet bijzonder - dat zoveel mensen hem willen zien, is het gevolg van jarenlange citymarketing. Of neem het Spaanse plaatsje Buñol waar jaarlijks de Tomatino (tomatengevecht) wordt gehouden. Het dorpje stelt werkelijk niets voor, maar trekt door die bijzondere activiteit veel bezoekers.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS‘Veel wethouders vinden dat ze 'iets' moeten met citymarketing. Het aantal gemeenten dat erin investeert neemt toe, zonder dat ze goed nadenken wat ze ermee beogen. Te vaak vraagt men bureaus nog om na te denken over een logo, campagne en slagzin. Dat geld had beter geïnvesteerd kunnen worden in 'service design': voorzieningen waar de stad behoefte aan heeft. Ik pleit dan ook voor meer warme citymarketing: koesteren van de reeds aanwezige doelgroepen in de stad en voor minder koude citymarketing: acquisitie van nieuwe bewoners, bedrijven en bollebozen.’
De vraag blijft in hoeverre citymarketing economisch relevant is voor de minder grote steden in ons land. Kunnen zij eventueel iets bereiken voor hun economie? En kan dat door samen te werken? Hospers: ‘Kleinere steden raad ik aan te beginnen bij de bewoners, bedrijven en bollebozen die de gemeente al heeft. Eventueel zouden ze kunnen inzetten op retourmigranten, mensen die er geboren zijn en wellicht wel terug zouden willen als er banen en huizen zijn. Voor toerisme is het voor dit soort plaatsen van belang om rekening te houden met de drie R's: de regio, reisorganisaties en recreatieondernemers.’
Bron: Nicis Institute, I‒zgür Ulucan
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid