Infofilter trekt hoog opgeleiden


Vooral hoger opgeleiden met een 2x modaal inkomen gemiddeld in de leeftijd van 30 tot 55 jaar melden zich bij Infofilter af voor rommel in hun brievenbus en de draken van telefoontjes rond etenstijd. "Deze mensen kunnen zelf de commerciele informatie wel vinden die ze nodig hebben bij aankopen", noemt Infofilter-directeur Peter van Buijtene als reden. Maar is dat zo?
Van Buijtene verzorgde gisteren in Den Haag bij het Spaminar van ECP.nl een humorvol beoog over Infofilter. Het afmeldingsregister bevat nu 700.000 blokkades voor direct mail en marketingtelefoontjes. En de genoemde groep is oververtegenwoordigd.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaar komt dat niet, zo opperde een bezoeker van het Spaminar, doordat juist deze groep goed de weg weet te vinden naar Infofilter? Zouden die lager opgeleide, minder bedeelde medelanders werkelijk wel graag gestoord willen worden met ongevraagde telefoontjes en hun brievenbus willen laten vervuilen met geadresseerde reclame?
Van Buijtene denkt van wel. Hij is in deze, met wat minder humor, de vleesgeworden zelfregulering. De DM-branche roept het hardst dat ze consumenten die niet op hun acties zitten te wachten natuurlijk het liefst met rust laten, maar in de opt-in wereld gaat ze rustig door met opt-out voor post en verkooptelefonie.
Van Buijtene heeft overigens wel aardig de bezem door Infofilter weten te halen: van 25 procent naar 2 procent dubbeltellingen ("er zat 1.500 keer een superman tussen toen ik begon in 2003"). De naamsbekendheid is echter maar 7,9 ondanks de inzet van p.r.-bureau Pleon. Dat percentage bekendheid is minder dan het percentage huishoudens dat zich registreerde. Beetje vreemd, vindt de Infofilterbaas zelf ook.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid