Overslaan en naar de inhoud gaan

Hosselen is de ultieme vorm van creativiteit

De column van Tom de Bruyne.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Een paar jaar terug startten we met ons bureau Salon Désir, een webshop in luxe lingerie. Het achterliggend idee was dat als je als bureau je klanten adviseert over de heilige drievuldigheid van de beïnvloeding, namelijk verleiding, overtuiging en conversie, dan kun je maar beter bewijzen dat je ze alle drie snapt. En dat kun je prima met een leuk product doen.

related partner content for mobile comes here

Nederige les in creativiteit

Het investeren in een webshopstartup was een nederige les in creativiteit: ideeën bedenken is makkelijk. Ideeën vormgeven is leuk. Ideeën aan de praat krijgen is de hel. Steve Jobs’ bekende mantra ‘real artists ship’ is er eentje die we letterlijk aan de lijve hebben ondervonden.

Er bleek een wereld van verschil tussen het bedenken en designen van een prachtig lingeriemerk, en het versturen van bestellingen, het terugkrijgen van lingerie met remsporen, het ervoor zorgen dat je conversiepad niet breekt, het invoeren van producten, het bijhouden van je voorraad, het ontwikkelen van publiek, enzovoort.

Idiote overtuiging 

In ons vakgebied heerst een volslagen idiote overtuiging dat strategie en creatie belangrijker zijn dan productie en executie. We noemen dingen bedenken ‘creativiteit’, terwijl de echte magie zit in dingen aan de praat krijgen.

Ontwerpster Rebecca Rebouché schreef deze geweldige zin hierover: ‘Hustle is the dark horse of creativity, the close cousin of grit and tenacity. Without the hustle, drive and complete devotion to make things happen, you are average’.  Daarom was onze lingerie-startup kansloos. We waren verliefd op het idee, maar niet voorbereid  op het langdurige hosselen, trekken en sleuren om het ding aan de praat te krijgen.

Iets aan de praat krijgen krijgt zelden schoonheidsprijzen. Het gaat vaker over tactiek dan strategie. En toch is voor mij het hosselen, het zoeken, uitproberen, sleutelen en bijsturen de ultieme vorm van creativiteit. De rest is sterk overroepen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in