Overslaan en naar de inhoud gaan

Het reclamebureau is niet de enige weg naar boven

Hoezo zou ik bij een reclame bureau gaan werken, waar ik mijn tijd aan merken die mij helemaal niks doen zou moeten verspillen?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door: Kyra Lenting

related partner content for mobile comes here

Ik ben tweedejaars Advertising student en ik vind dat wij junior creatives ons los moeten maken van het idee dat reclamebureaus de enige weg naar boven zijn.

We hebben het er elke dag over. Welk bureau heeft er weer iets leuks gemaakt? Welk bureau is het meest vooruitstrevend? Bij welk bureau zou ik later willen werken? De hele tijd leuke dingen bedenken voor merken die ik stiekem helemaal niet leuk vind. Maar ja wat doe ik er aan, ik moet blij zijn met iedere briefing die ik op tafel krijg. Ik verzin iets waar ik zelf misschien niet eens in geloof en zodra ik klaar ben met de opdracht kan ik het merk al helemaal niet meer zien of ruiken.

Maar dat is toch juist waar heel ons leven als reclamemaker om draait, de merken. Merken zijn net mensen. In mijn persoonlijke omgeving kies je de mensen om me heen zorgvuldig uit. Ik zat dus te denken, wat als ik het zelfde ook met merken zou doen? Wat als ik ervoor zorg dat ik bij een merk kom te werken dat ik van A tot Z geweldig vind? Hoezo zou ik bij een reclame bureau gaan werken, waar ik mijn tijd aan merken zou moeten verspillen die mij helemaal niks doen.

Het lijkt mij een veel leukere uitdaging om een merk te zoeken wat goed bij mij past. Een kleine onderneming, zoals bijvoorbeeld de Original supermarkt. Een voorbeeld van een merk waar de oprichters vanuit hun eigen visie een uniek merk met inhoud hebben verwezenlijkt, maar waar nog veel voor valt te doen als reclamemaker.

En je zit gelijk met de geestelijk vader van het merk aan tafel. Als je bij een reclame bureau werkt, zit er vaak een grote afstand tussen jou en het merk. Bij het merk in huis kan je veel sneller “to the point” komen en je maakt werk dat veel beter aansluit omdat je het merk door en door kent.

Reclamebureaus zetten een kader om je heen. Dat kader bepaalt voor wie jij werk maakt. Ik denk dat het juist belangrijk is om het bureau met dat frame niet als grens te zien. Neem eens een andere weg naar boven.

Kyra Lenting is tweedejaars Advertising student aan de Willem de Kooning Academie

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in