Overslaan en naar de inhoud gaan

“Je doet jezelf tekort als je niet het beste uit jezelf haalt.”

Zit jij lekker in je vel en denk je iedere dag als je naar je werk gaat: ‘Yes, ik mag weer!
Beeckestijn Business School

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s op verschillende niveaus binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts.

Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Henkjan Smits kan inmiddels niet meer tellen hoe vaak wildvreemden op straat hem hebben aangesproken en wilden weten of zij de X-Factor hebben. “Dan vraag ik: in welke discipline? Want daar gaat het om. Iedereen kan wel wat. Iedereen heeft bepaalde talenten. Vraag aan vrienden, collega’s en familieleden waarom ze jou benijden en je krijgt drie (of meer) verschillende antwoorden. En dat is niet erg. Hoe authentiek je ook bent, je wordt anders gepercipieerd door vrienden dan door collega’s en zij zien je weer anders dan familieleden. Dat heeft met je functie te maken.”

4 kerncompetenties voor aantrekkingskracht
Om erachter te komen waar jouw X-Factor ligt, kun je jezelf vier vragen stellen. Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? En hoe kom ik over? De synergie van jouw identiteit, passies, talent en imago bepaalt jouw magische aantrekkingskracht. “Onder talent versta ik overigens niet hetzelfde als ergens goed in zijn. Talent is een gave, die ontwikkeld moet worden tot vaardigheden en competenties”, benadrukt Henkjan Smits. “En het is ook niet de belangrijkste component maar één van de vier ingrediënten. Samen leiden ze tot een gedrag dat al dan niet aantrekkelijk voor een ander is.”

De X-Factor is gunfactor voor succes
Als je je bewust bent van deze elementen en daaraan werkt, kan iedereen magisch aantrekkelijk worden, zo is de overtuiging van Henkjan Smits. “Met die X-Factor ben je in staat om je doelen te halen, oftewel succesvol zijn. Dat maakt je gelukkig waardoor je productiever wordt. Maar let op: de X-Factor voor succes bestaat alleen bij de gratie van communicatie. Het moet je gegund worden. Je hebt het niet, maar krijgt het.”

Individuele X-Factor ≠ X-Factor van een team
Ook een bedrijf kan de X-Factor hebben. Henkjan Smits: “Voor een persoonlijke X-Factor kijk je onder andere naar de synergie van je talenten. Het mooie van het woord talent is dat je het hebt maar ook bent. Voor de X-Factor van bedrijven kijk je dus naar de synergie van de medewerkers. Denk bij uitbreiding van je team complementair en kies niet voor meer van hetzelfde. Wat mis je om nog beter te worden? Uiteindelijk gaat het om het collectieve doel waarbij samenwerking cruciaal is. Vervolgens kunnen strategieën beter uitgevoerd worden, omdat een ieder weet dat dit leidt tot gezamenlijk succes. Doordat de X-Factor bestaat bij de gratie van communicatie, is een communicatie-strategie cruciaal bij het behalen van de doelen.”

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Beeckestijn Business School

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s op verschillende niveaus binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in