'Groei supermarkten voorbij'
Voor het lopende jaar verwacht marktonderzoeker GfK een beperkte groei van niet meer dan 1,5 pct. Dit is een nieuw fenomeen in supermarktland, constateert merkenstrateeg en supermarktdeskundige Paul Moers van merkenbureau PM.SMS.
In 2009 zagen de supers de totale omzet nog met gemiddeld 3,5 procent stijgen en in het jaar daarvoor haalden de grootgrutters zelfs een 6,2 procent hogere omzet. Maar het is afgelopen met de scherpe groeicijfers, stelde Moers. 'Supermarkten beginnen het moment van verzadiging te bereiken. Het valt gewoon niet mee nog meer artikelen bij de consument naar binnen te duwen.'
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDe economische crisis speelt ongetwijfeld ook een rol. 'Je ziet dat consumenten toch vaker voor de goedkopere artikelen kiezen', weet de merkendeskundige. 'We gaan andere tijden meemaken.' C1000 begon vorig jaar december al met zijn Euroweken, signaleert hij. Moers noemt dat 'vrij abnormaal'. De markt is niet gewend deze maand al met acties te beginnen. Eigenaar Jaap Bastmeijer van Nettorama deed de Euroweken eerder al af als een 'wanhopig, emotioneel en onverstandig offensief om wraak te nemen op Albert Heijn'. Volgens hem laat C1000 zich het hoofd op hol jagen en verkoopt het artikelen onder de kostprijs om marktaandeel terug te winnen.
Moers wijst er verder op dat Albert Heijn op zijn beurt de prijzen scherp houdt om vooral concurrent Jumbo dwars te zitten. Jumbo, dat onlangs Super de Boer overnam, ziet zich de komende twee jaar voor een omvangrijke ombouwoperatie van deze winkels geplaatst. 'Albert Heijn heeft er belang bij deze ombouw te vertragen. Door de marges krap te houden, willen ze het Jumbo moeilijk maken.'
Bron: ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid