Overslaan en naar de inhoud gaan

'Groei supermarkten voorbij'

De steeds stijgende omzetcijfers bij de supermarkten zijn verleden tijd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor het lopende jaar verwacht marktonderzoeker GfK een beperkte groei van niet meer dan 1,5 pct. Dit is een nieuw fenomeen in supermarktland, constateert merkenstrateeg en supermarktdeskundige Paul Moers van merkenbureau PM.SMS.

related partner content for mobile comes here

In 2009 zagen de supers de totale omzet nog met gemiddeld 3,5 procent stijgen en in het jaar daarvoor haalden de grootgrutters zelfs een 6,2 procent hogere omzet. Maar het is afgelopen met de scherpe groeicijfers, stelde Moers. 'Supermarkten beginnen het moment van verzadiging te bereiken. Het valt gewoon niet mee nog meer artikelen bij de consument naar binnen te duwen.'

De economische crisis speelt ongetwijfeld ook een rol. 'Je ziet dat consumenten toch vaker voor de goedkopere artikelen kiezen', weet de merkendeskundige. 'We gaan andere tijden meemaken.' C1000 begon vorig jaar december al met zijn Euroweken, signaleert hij. Moers noemt dat 'vrij abnormaal'. De markt is niet gewend deze maand al met acties te beginnen. Eigenaar Jaap Bastmeijer van Nettorama deed de Euroweken eerder al af als een 'wanhopig, emotioneel en onverstandig offensief om wraak te nemen op Albert Heijn'. Volgens hem laat C1000 zich het hoofd op hol jagen en verkoopt het artikelen onder de kostprijs om marktaandeel terug te winnen.

Moers wijst er verder op dat Albert Heijn op zijn beurt de prijzen scherp houdt om vooral concurrent Jumbo dwars te zitten. Jumbo, dat onlangs Super de Boer overnam, ziet zich de komende twee jaar voor een omvangrijke ombouwoperatie van deze winkels geplaatst. 'Albert Heijn heeft er belang bij deze ombouw te vertragen. Door de marges krap te houden, willen ze het Jumbo moeilijk maken.'

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in