Gratis internet nadert einde
Nog niet zo heel lang geleden vielen internetproviders over elkaar heen om gratis toegang tot internet aan te bieden. De schoorsteen zou roken van het verkopen van gebruikersdata aan derden en aan de afdracht van telefoonkosten. Inmiddels is het aantal aanbieders van gratis internet op de vingers van één hand te tellen. Het gebrek aan revenuen en de (daaruit voortvloeiende) belabberde dienstverlening vormden de doodsteek.
Maar als de tekenen niet bedriegen lijken we ook de tijd van gratis internetdiensten achter ons te laten. Steeds meer sites openen naast het openbare deel van hun site een abonnementenomgeving waar gebruikers tegen betaling informatie kunnen ophalen. Onder andere dag- en weekbladen proberen op deze wijze hun geldverslindende internetactiviteiten om te zetten in omzetgenererende activiteiten.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaBelangrijkste oorzaak is dat adverteren op internet niet dezelfde impact heeft als offline adverteren. Bezoekers omzeilden banners, doorklikken naar de site van de adverteerder was er al helemaal niet bij. En hoe schreeuweriger de banners, hoe groter de irritatie onder bezoekers (en hoe hoger het vermijdingsgedrag richting adverteerder). Toen die inkomstenbron droogviel, besloten veel contentaanbieders door te gaan met het aanbieden van gratis content. De filofosie: op hoop van zegen erbij blijven en wie weet levert het meer op dan alleen een beetje sympathie. Maar inmiddels laten steeds minder managers hun oor hangen naar deze filosofie. De verwachting is dat een stijging van het aantal betaalde diensten via internet zal leiden tot een stijging van de bereidheid bij consumenten om te betalen voor internetdiensten. Op hoop van zegen.
<#FONT SIZE=1>Bron: Fast Company<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid