Overslaan en naar de inhoud gaan

Aspirine is merknaam, geen soortnaam

Aspirine is een bekend, ijzersterk merk met grote beschermingsomvang, en daarom kan eigenaar Bayer de Europese registratie van het merk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een opvallende uitspraak, aldus het Nederlandse merkenbureau Shield Mark, omdat Aspirine vaak wordt aangehaald als voorbeeld van een merk waarvan de merkrechten zijn vervallen omdat de merknaam een soortnaam zou zijn geworden. Uit deze uitspraak van het Europees Merkenbureau blijkt dat dus niet zo te zijn. Aspirine dankt zijn onderscheidend vermogen aan een enorme reputatie en bekendheid bij het publiek, aldus die uitspraak. Volgens Shield Mark blijkt hieruit dat het dus loont om te strijden voor een merknaam die soortnaam dreigt te worden. Bayer voert die strijd al jaren en benadrukt het feit dat Aspirine een merknaam is door er altijd een * aan toe te voegen. Verder voert het concern regelmatig juridische procedures tegen het gebruik van de naam door concurrenten.
Bekende voorbeelden van merknamen die er niet in slaagden het afglijden tot soortnaam te voorkomen zijn linoleum, frisbee, asfalt, bakeliet, waxine, föhn, thermoskan, buggy, claxon en ranja.

related partner content for mobile comes here

Bayer is er overigens alleen in Europa in geslaagd de merkpositie van Aspirine te handhaven. In de V.S. kom je bij de drogist veelvuldig het woord Aspirin tegen op producten die niet van Bayer zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in