Aspirine is merknaam, geen soortnaam


Een opvallende uitspraak, aldus het Nederlandse merkenbureau Shield Mark, omdat Aspirine vaak wordt aangehaald als voorbeeld van een merk waarvan de merkrechten zijn vervallen omdat de merknaam een soortnaam zou zijn geworden. Uit deze uitspraak van het Europees Merkenbureau blijkt dat dus niet zo te zijn. Aspirine dankt zijn onderscheidend vermogen aan een enorme reputatie en bekendheid bij het publiek, aldus die uitspraak. Volgens Shield Mark blijkt hieruit dat het dus loont om te strijden voor een merknaam die soortnaam dreigt te worden. Bayer voert die strijd al jaren en benadrukt het feit dat Aspirine een merknaam is door er altijd een * aan toe te voegen. Verder voert het concern regelmatig juridische procedures tegen het gebruik van de naam door concurrenten.
Bekende voorbeelden van merknamen die er niet in slaagden het afglijden tot soortnaam te voorkomen zijn linoleum, frisbee, asfalt, bakeliet, waxine, föhn, thermoskan, buggy, claxon en ranja.
Bayer is er overigens alleen in Europa in geslaagd de merkpositie van Aspirine te handhaven. In de V.S. kom je bij de drogist veelvuldig het woord Aspirin tegen op producten die niet van Bayer zijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid