Overslaan en naar de inhoud gaan

Franse wijn probeert het met psychologie

Hoe promoot je Franse wijn bij de Nederlandse consument? Het Franse bureau voor de wijn probeert het nu door de eigenschappen van wijn te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gisteren werd in Amsterdam de nieuwe promotiecampagne voor Franse Wijnen gepresenteerd. Opdrachtgever is Viniflhor, de overkoepelende organisatie van Franse producenten van wijn, fruit, groenten en andere tuinbouwproducten.

related partner content for mobile comes here

Waar de Nieuwe Wereldwijnen met name communiceren met druivenrassen, beroepen de traditionele wijnlanden zich op hun 'terroir' en de combinatie van wijn en spijs.

Volgens marketingbureau gaat de Nederlandse consument bij de keuze van een wijn echter allereerst af op zijn eigen gevoel en gemoedstoestand.

Wijn selecteren op basis van moment en gemoedstoestand... waar heb ik dat eerder gehoord? O ja, in Amsterdam kwam er al eerder mee, en won er vorig jaar ook voor.
En Grapedistrict heeft op zijn beurt weer goed gekeken naar het Amerikaanse.

Viniflhor kopieert dus de strategie. Mede omdat het steeds vaker vrouwen zijn die de wijnkeuze bepalen en die laten zich helemaal door hun gevoel leiden bij de aankoop van een flesje rosé, aldus directeur Le Roux van Alterego: 'Deze decalvinisering van de Nederlandse cultuur biedt een mooie kans voor de Franse wijnen'.
O la la.

In de campagne worden verschillende wijnsoorten gekoppeld aan verschillende emoties. En dat wordt gevisualiseerd door labeltjes, die aan de fles worden gehangen. Met benamingen als zen, feestelijk (bubbels), romantisch (Côte de Bordeaux), stout en creatief (Bourgogne aligoté). De Gall&Gall winkels zullen hun Franse schap volledig inrichten met deze labeltjes, naar het voorbeeld van Grapedistrict...

Alterego zet vrouwenbladen, PR en internet in voor deze campagne, die een looptijd heeft van 3 jaar.

Op de website (pas in de lucht vanaf 17 juli) kan men door middel van een moodtest tot de juiste wijnkeuze komen. Ik ben benieuwd hoe die er dan uitziet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in