Franse wijn probeert het met psychologie


Gisteren werd in Amsterdam de nieuwe promotiecampagne voor Franse Wijnen gepresenteerd. Opdrachtgever is Viniflhor, de overkoepelende organisatie van Franse producenten van wijn, fruit, groenten en andere tuinbouwproducten.
Waar de Nieuwe Wereldwijnen met name communiceren met druivenrassen, beroepen de traditionele wijnlanden zich op hun 'terroir' en de combinatie van wijn en spijs.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVolgens marketingbureau Alterego gaat de Nederlandse consument bij de keuze van een wijn echter allereerst af op zijn eigen gevoel en gemoedstoestand.
Wijn selecteren op basis van moment en gemoedstoestand... waar heb ik dat eerder gehoord? O ja, Grapedistrict in Amsterdam kwam er al eerder mee, en won er vorig jaar ook een retailprijs voor.
En Grapedistrict heeft op zijn beurt weer goed gekeken naar het AmerikaanseGrapefinds.net.
Viniflhor kopieert dus de strategie. Mede omdat het steeds vaker vrouwen zijn die de wijnkeuze bepalen en die laten zich helemaal door hun gevoel leiden bij de aankoop van een flesje rosé, aldus directeur Le Roux van Alterego: 'Deze decalvinisering van de Nederlandse cultuur biedt een mooie kans voor de Franse wijnen'.
O la la.
In de campagne worden verschillende wijnsoorten gekoppeld aan verschillende emoties. En dat wordt gevisualiseerd door labeltjes, die aan de fles worden gehangen. Met benamingen als zen, feestelijk (bubbels), romantisch (Côte de Bordeaux), stout en creatief (Bourgogne aligoté). De Gall&Gall winkels zullen hun Franse schap volledig inrichten met deze labeltjes, naar het voorbeeld van Grapedistrict...
Alterego zet vrouwenbladen, PR en internet in voor deze campagne, die een looptijd heeft van 3 jaar.
Op de website www.mijnwijnmood.nl (pas in de lucht vanaf 17 juli) kan men door middel van een moodtest tot de juiste wijnkeuze komen. Ik ben benieuwd hoe die er dan uitziet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid