Overslaan en naar de inhoud gaan

De merklessen van Donald Trump

Duidelijke focus, gigantische pr en een goede slogan zijn de ingrediënten voor succes
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De Amerikaanse voorverkiezingen zijn in volle gang. Een interessant moment om door de merkbril naar de kandidaten te kijken. Zonder enige uitzondering vinkt Donald Trump de hoofdstukken uit een willekeurig merkboek aan.

related partner content for mobile comes here

1. Duidelijke focus

Donald Trump heeft een duidelijke focus - hij heeft zijn onderwerpen geselecteerd, zijn mening gevormd en -bovenal- blijft trouw aan zijn standpunten. Er zijn genoeg mensen die het niet met Trump eens zijn, maar als toonaangevend merk weet je dat wanneer je alles voor iedereen wilt zijn, je niets voor niemand bent. Focus hebben én houden dus. 

2. Gigantische pr

Uit Google Trends blijkt dat er zeer veel interesse is in Donald Trump. Wanneer je de headlines domineert, ben je top of mind.  

Er wordt veel naar Trump gezocht en er wordt vaak over hem geschreven. In het geval van Trump maakt het eigenlijk weinig uit of het positief of negatief is, want gecombineerd met de duidelijke focus van Trump wordt het eigenlijk alleen maar duidelijker waar het merk echt voor staat. De andere kandidaten die minder uitgesproken zijn komen hierdoor minder stevig uit de bus. En dat allemaal zonder zelf in marketing te investeren.

3. De slogan

Een goede slogan vormt de samenvatting van het merk. Het beschrijft het product / dienst en het unieke voordeel en tilt het merk boven de concurrentie uit. Voor veel mensen zal het uiteindelijk een reden zijn om je merk te kopen.

De slogan van Trump is goed. Sommigen zullen wellicht onbewust (en met nostalgie?) denken aan de slogan van Reagan uit de jaren 80 "Let&;s Make America Great Again". Voor anderen geeft het een duidelijke reden om aan te sluiten bij het merk Trump. Iedereen kan immers zeggen: "I’d like to make America great again".

De slogans van de andere kandidaten geven veel minder redenen voor mensen om zich aan te sluiten:

- I’d like to be with her (Hillary Clinton, democraat)

- I’d like a new American century (Marco Rubio, republikein)

- I’d like to be all in for Jeb (Jeb Bush, republikein)

- I’d like to join courageous conservatives (Ted Cruz, republikein)

Deze slogans zijn naar mijn mening vergelijkbaar met Mitt Romney&;s 2012 "Belief in America" (zijn er Amerikanen niet geloven in Amerika?) En de John McCain 2008 slogan "Reform, prosperity and peace". Beiden verloren van Obama en van de slogans "Change" (2008) en "Forward" (2012). De slogans van van Obama waren helder en gaven een reden bij het merk te willen horen: "I&;d like Change" en "I&;d like to move Forward".

Tijdens de verkiezingen van 2016 is er één uitzondering, de slogan van de democraat Ben Sanders. Hij geeft ook een reden voor mensen zich aan te sluiten bij het merk. Sanders gebruikt de slogan "I’d like a future to believe in". Met wat er op dit moment in allemaal in de wereld gebeurt is dat natuurlijk de perfecte tegenhanger van Trump. 

Het is dan misschien ook niet verrassend dat Ben Sanders in Google Trends boven Hillary en achter Donald Trump staat. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in