Overslaan en naar de inhoud gaan

Uber heeft een nieuw logo, en niemand begrijpt er wat van

De U wordt vervangen door bits en atomen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

CEO Travis Kalanick heeft er zelf de hand in gehad, en dat is niet alleen uitzonderlijk maar volgens critici ook goed te zien: het gerebrande Uber met zijn nieuwe logo kan op weinig applaus rekenen.

related partner content for mobile comes here

De U van het iconische merk is vervangen door iets wat zich laat omschrijven als een cirkelding of geabstraheerde chipknip. Het nieuwe logo kent twee versies, de eerste voor de chauffeurs, de tweede voor partners van Uber.


Keur aan transportdiensten

Het nieuwe logo mag dan weinig met Uber te maken lijken te hebben, het moet het huidige bedrijf wel beter omschrijven.  Uber begon als een manier om privétaxi&;s in te huren, en is intussen ontwikkeld tot een transportbedrijf met een keur aan diensten. Daar hoorde een nieuw logo bij dat de vier jaar oude U verving.

Het bedrijf zegt het te hebben gebaseerd op &;bits&; en het &;atomen&;. In zijn stelt Travis Kalanick van Uber: &;Dit belichaamt wat Uber eigenlijk is-een transportnetwerk, vervlochten in een weefsel van steden en hoe die bewegen. Om de menselijke kant- de atomen - te laten zien hebben we kleur en patronen toegevoegd. &;

Dubbele U

Uber geeft verschillende reden voor de rebranding. Het nieuwe logo is beter te zien en moet menselijker zijn dan het oude zwartwitte logo, dat volgens Uber wat afstandelijk en koud is. Ook was Uber niet blij met de ‘dubbele U’: eentje als beeldmerk boven het woord, en daaronder de ‘U’ uit het volledig geschreven Uber.

Kleuren

Uber hoopt op een flexibeler merk dat kan meegroeien met het bedrijf als het zich ontwikkelt met nieuwe producten en klanten. Uber wil uiteindelijk ook flink variëren met zijn merk in de diverse steden en landen waar het actief is, aldus Travis Kalanick: ‘Ons langetermijndoel is het om een uniek design te krijgen voor alle steden en landen. Dat betekent dat we honderden kleurpalletten en patronen zullen gebruiken.&; Vooralsnog zal China rood krijgen, is turquoise voor India en blauw voor de Verenigde Staten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in