De fMRI scanner heeft de toekomst
Onlangs hebben zowel KWF Kankerbestrijding als STIVORO hun anti-rook campagnes gelanceerd. Dat is nodig: nog steeds sterven bijna 20.000 mensen per jaar aan de gevolgen van hun schadelijke rookgewoonte. Zowel het KWF als STIVORO proberen dit getal te verminderen, met ieder hun eigen insteek. Het blijft natuurlijk altijd maar de vraag welke campagne effectiever is. Althans, we dachten altijd dat dit maar de vraag was. Want sinds de MRI scanner zijn intrede heeft gemaakt in het marketing vak is de effectiviteit van een campagne een stuk beter te voorspellen.
Wetenschappers in de Verenigde Staten hebben in een groots opgezet onderzoek met behulp van hersenactiviteit kunnen voorspellen of een anti-rook campagne een gedragsverandering teweeg zou brengen. In het onderzoek kregen rokers, die meer dan 10 sigaretten per dag 7 dagen per week rookten, reclames te zien onder de MRI scanner die waren gericht op het stoppen met roken. De onderzoekers keken naar een specifiek gebied in het brein: een gedeelte van de mediale prefrontale cortex. Dit gedeelte heeft invloed op het verwerken van (impliciete) zelf-relevante gedachten. Een maand later kwamen de proefpersonen weer terug om een plas in te leveren zodat onderzocht kon worden hoeveel koolmonixide er in hun lichaam aanwezig was, een objectieve indicator van hun rookgedrag.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaNaast de hersendata werd er ook van tevoren aan de proefpersonen gevraagd in hoeverre ze van plan waren om te stoppen met roken. Uit de resultaten bleek dat er 2x meer variantie verklaard kon worden als de hersendata aan de data van de vragenlijsten werd toegevoegd. Met andere woorden: de onderzoekers konden met behulp van de fMRI scan veel beter voorspellen of iemand stopte met roken dan traditioneel onderzoek alleen.
Opvallend genoeg kwamen de onderzoekers van de in dit artikel beschreven onderzoek ook andere hersengebieden tegen die waarschijnlijk invloed hebben op toekomstig gedrag. Het lijkt erop dat het slechts een kwestie van tijd is voordat we met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen zeggen of een campagne zal werken of niet. En dat is niet alleen van onschatbare waarde voor KWF Kankerbestrijding en STIVORO, maar voor alle reclamemakers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid