Overslaan en naar de inhoud gaan

Vier top trends volgens futurist Tony Bosma van Ordina

Via Twitter ben ik in contact gekomen met Tony Bosma, futurist en trendwatcher bij Ordina. Gezien mijn interesse in trends en mijn passie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Via Twitter ben ik in contact gekomen met , futurist en trendwatcher bij . Gezien mijn interesse in trends en mijn passie voor de toekomst leek het me gaaf om hem een keer te spreken. Gelukkig vond Tony dat ook een goed idee!

related partner content for mobile comes here

Tony werkt sinds 2000 bij Ordina als consultant en is inmiddels partner. Hij is actief blogger op zijn eigen weblog waar hij dagelijks zijn visie geeft op trends en ontwikkelingen. Hij is vader van een zoontje van 2. Naast spreken op diverse congressen over trends en toekomst, vindt Tony het belangrijk om zijn klanten te begeleiden bij het vertalen van de trends naar hun eigen situatie.

Hierbij een beknopt overzicht van ons gesprek over de toekomst.

Breken in plaats van herstellen:
Uiteraard bespreken we als eerste de recessie. We zijn er langzaam uit aan het krabbelen en de grote zorg van Tony is dat we te snel willen “herstellen”. Juist door te “breken” kunnen we verder komen. Herstel betekent terug naar de oude situatie en die heeft ons juist naar de recessie geleid. We zouden radicaal moeten innoveren en vooral herdefiniëren. Het afleren van de “safe way” is daarbij cruciaal. Nieuwe business modellen uit proberen is dagelijkse kost voor Tony. Ook leren van andere sectoren is een techniek die Tony toepast bij zijn klanten. Het gaat er bij trendwatching niet om om te kijken, maar om te zien. Want als je kijkt zul je alleen maar vinden wat je (onbewust) wilt vinden. Dat zijn vaak niet de trends die daadwerkelijk voor de organisatie van belang zijn. Daarnaast is het ook vaak heel interessant om tegentrends te bekijken. Denk aan de trend contra digitaal die juist tegen de digitaliseringslag ingaat.

Klantgericht versus “portemonneegericht":
Bij veel bedrijven zegt men dat er klantgericht wordt gedacht, terwijl het eigenlijk om de portemonnee van de klant gaat. Om een duurzaam bedrijf te bouwen zal er authentiek gehandeld moeten worden. Het gaat er dan om je klanten te inspireren door jezelf te zijn als bedrijf; oprecht waarde toevoegen. Als je zo kunt fungeren als organisatie zullen klanten wel degelijk beseffen dat je winst moet maken om te overleven. Maar laat de verhoudingen wel in perspectief staan tot wat je als organisatie aan waarde toevoegt.

Verschil tussen b2b en b2c wordt steeds kleiner:
Doordat authenticiteit belangrijker wordt, vervagen de rollen tussen werk en privé steeds meer. In dat kader zien we dat bedrijven “menselijker” worden. Het aanspreken van individuen is dan net zo belangrijk in b2b als in b2c.

Invloed in plaats van controle; pull versus push:
Controle uitoefenen wordt steeds moeilijker. Merken die in het verleden konden vertellen welke producten goed voor ons zijn, beseffen dat dat privilege langzaam aan het wegebben is. Josephine Green (voormalig Philips trends & strategy director) heeft het ook over een “pannenkoekenwereld”; de transitie van piramidaal denken waarbij de controle aan de top zit, naar een platte wereld waar we invloed op elkaar uitoefenen binnen onze invloedsferen. De trend naar pull marketing gaat domineren en push marketing zal afnemen. We gaan af op de ervaringen van anderen die in ons netwerk zitten en luisteren veel minder naar advertenties en reclames die door bedrijven worden verzorgd.

Uiteraard zijn er veel meer trends. Bekijk de trendselectie van Tony Bosma op .

Herken jij deze trends ook? Ik vind het leuk als je hieronder reageert.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in