Vier top trends volgens futurist Tony Bosma van Ordina


Via Twitter ben ik in contact gekomen met Tony Bosma, futurist en trendwatcher bij Ordina. Gezien mijn interesse in trends en mijn passie voor de toekomst leek het me gaaf om hem een keer te spreken. Gelukkig vond Tony dat ook een goed idee!
Tony werkt sinds 2000 bij Ordina als consultant en is inmiddels partner. Hij is actief blogger op Extend Limits zijn eigen weblog waar hij dagelijks zijn visie geeft op trends en ontwikkelingen. Hij is vader van een zoontje van 2. Naast spreken op diverse congressen over trends en toekomst, vindt Tony het belangrijk om zijn klanten te begeleiden bij het vertalen van de trends naar hun eigen situatie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHierbij een beknopt overzicht van ons gesprek over de toekomst.
Breken in plaats van herstellen:
Uiteraard bespreken we als eerste de recessie. We zijn er langzaam uit aan het krabbelen en de grote zorg van Tony is dat we te snel willen “herstellen”. Juist door te “breken” kunnen we verder komen. Herstel betekent terug naar de oude situatie en die heeft ons juist naar de recessie geleid. We zouden radicaal moeten innoveren en vooral herdefiniëren. Het afleren van de “safe way” is daarbij cruciaal. Nieuwe business modellen uit proberen is dagelijkse kost voor Tony. Ook leren van andere sectoren is een techniek die Tony toepast bij zijn klanten. Het gaat er bij trendwatching niet om om te kijken, maar om te zien. Want als je kijkt zul je alleen maar vinden wat je (onbewust) wilt vinden. Dat zijn vaak niet de trends die daadwerkelijk voor de organisatie van belang zijn. Daarnaast is het ook vaak heel interessant om tegentrends te bekijken. Denk aan de trend contra digitaal die juist tegen de digitaliseringslag ingaat.
Klantgericht versus “portemonneegericht":
Bij veel bedrijven zegt men dat er klantgericht wordt gedacht, terwijl het eigenlijk om de portemonnee van de klant gaat. Om een duurzaam bedrijf te bouwen zal er authentiek gehandeld moeten worden. Het gaat er dan om je klanten te inspireren door jezelf te zijn als bedrijf; oprecht waarde toevoegen. Als je zo kunt fungeren als organisatie zullen klanten wel degelijk beseffen dat je winst moet maken om te overleven. Maar laat de verhoudingen wel in perspectief staan tot wat je als organisatie aan waarde toevoegt.
Verschil tussen b2b en b2c wordt steeds kleiner:
Doordat authenticiteit belangrijker wordt, vervagen de rollen tussen werk en privé steeds meer. In dat kader zien we dat bedrijven “menselijker” worden. Het aanspreken van individuen is dan net zo belangrijk in b2b als in b2c.
Invloed in plaats van controle; pull versus push:
Controle uitoefenen wordt steeds moeilijker. Merken die in het verleden konden vertellen welke producten goed voor ons zijn, beseffen dat dat privilege langzaam aan het wegebben is. Josephine Green (voormalig Philips trends & strategy director) heeft het ook over een “pannenkoekenwereld”; de transitie van piramidaal denken waarbij de controle aan de top zit, naar een platte wereld waar we invloed op elkaar uitoefenen binnen onze invloedsferen. De trend naar pull marketing gaat domineren en push marketing zal afnemen. We gaan af op de ervaringen van anderen die in ons netwerk zitten en luisteren veel minder naar advertenties en reclames die door bedrijven worden verzorgd.
Uiteraard zijn er veel meer trends. Bekijk de trendselectie van Tony Bosma op Extend Limits.
Herken jij deze trends ook? Ik vind het leuk als je hieronder reageert.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid