De bron bepaalt de tevredenheid


Elke mediaplanner en brand manager weet het (of zou het moeten weten): het gaat erom de consument zó te informeren dat hij tevreden is met zijn uiteindelijk aankoop. Uit recent onderzoek in de autobranche is gebleken dat daarbij verschillende factoren een rol spelen. Demografische factoren als moedertaal en opleiding bepalen zoals verwacht (deels) de keuze van informatiebronnen, maar belangrijker is het verschil in invloed van de diverse bronnen. Informatie die (mede) is opgesteld door de verkopende partij (bijvoorbeeld in de vorm van sponsored magazines) heeft minder (positieve) invloed op de beslissing om een bepaalde auto al dan niet te kopen en op de tevredenheid van de klant dan een objectieve bron (vakbladen). Vooral dit laatste moeten mediaplanners en brandmanagers in hun oren knopen, want het vergroot de kans dat de koper de volgende keer weer voor hetzelfde merk kiest.
Bron: Journal of Advertising Research. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws. Meer weten?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid