De 'Dikke van den Boom'
Sak van den Boom, een van 's lands voormannen in gesponsorde bladen, reikte gisteren in de Schouwburg van Amstelveen het eerste exemplaar uit van het Handboek Relatiemedia aan Jan Schinkelshoek, communicatiebaas van de Rabobank en presenteerde een eigen website, gemaakt door Ehio Media.
Schinkelshoek vond de benaming 'Relatiemedia' afschuwelijk, maar vóór hij aan het woord kwam hadden anderen de bijna 600 pagina's tellende pil al tot 'De Dikke Van den Boom' gedoopt. Het volgende doel van Van den Boom is een leerstoel voor gesponsorde media.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuDe bijeenkomst leverde aardige nieuwtjes op uit dit deelterrein van de marketing, onder meer van Rob van Vuure, creatief directeur van Sanoma, en Hans Hagenaars, directielid van de Postbank.
De laatste zei graag een gesponsord maandblad voor alle Postbank-klanten te willen gaan uitgeven, maar dat hij zo moeilijk kwalitatief goede content kan bemachtigen. Zo'n uitgave zou er eventueel ook op internet kunnen komen want volgens Hagenaars vindt er een enorme verschuiving plaats van aandacht en waardering van zijn klanten.
Rob van Vuure wil met Sanoma uiteraard die content wel leveren. Zijn naam en faam van bladendokter alleen al levert Sanoma Uitgevers de perfecte voorman voor marketing voor het werven van klanten voor gesponsorde bladen, een markt die moet groeien nu de publiekstijdschriften minder opleveren.
Van Vuure bood afgelopen najaar communicatiechefs van bedrijven met gesponsorode titels een 'diagnose' aan, een gesprek over hun blad. Dat leverde maar liefst 81 doktersbezoeken op en tot op heden al twee nieuwe klanten voor Sanoma op dit uitdijende terrein.
Hilarisch was Van den Boom's ex-collega Bert Jalink - stopt per 1 april - met een scherpe column over de grenzen van zijn metier sponsorbladen maken. Maar de Amerikaan Kirk Cheyfitz, schrijver van onder meer Thinking inside the box probeerde het sponsormediapubliek duidelijk te maken dat de tijd van advertenties en ander 'push' manieren van marketing hun langste tijd gehad hebben.
De vraag is of dat nou helemaal gelukt is. In elk geval bracht Van den Boom met zijn boek en seminar discussie teweeg in een branche die dat, letterlijk, broodnodig heeft.
Het aardige in de 'relaties' die Van den Boom zelf gisteren warm hield was de organisatie en uitvoering van het seminar door zijn vier kinderen en aanhang. Persoonlijke aandacht, die de sponsorbladen niet kunnen bieden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid