De grabbelton van de geest


De radio of tv aan, werken op de computer en tegelijkertijd even de krant doorbladeren. Zo ongeveer ziet het mediagebruik van de gemiddelde consument eruit. Het sensorische proces dat daarbij in werking treedt heet synesthesie: het min of meer simultaan opereren van verschillende, elkaar beïnvloedende zintuigen, waarbij nu eens de een de overhand heeft en dan weer de andere. Informatie wordt geselecteerd, direct gebruikt of even opgeslagen in het geheugen; de consument graait naar believen in zijn eigen reclamegrabbelton.
Marketeers en mediaplanners kunnen niet langer om dit fenomeen heen als ze willen weten hoe advertenties tegenwoordig communiceren. En om het nog wat ingewikkelder te maken: al die verschillende media worden gebruikt in een sociale setting (werkomgeving, thuis, op straat, op school, et cetera) die op haar beurt de invloed van de reclameboodschappen sterk bepaalt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Journal of Advertising Research. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws. Meer weten?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid