Overslaan en naar de inhoud gaan

De 20 beste Nederlandse sites van 2006

Online onderzoeksbureau Multiscope maakte voor de zevende keer een ranglijst van de best bezochte Nederlandse sites van het afgelopen jaar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Net als vorig jaar staan Google.nl en Startpagina.nl op de hoogste plekken. Google.nl weet haar gemiddeld maandbereik in 2006 te verhogen van 70 procent naar 76 procent. Voor Startpagina.nl daalde het bereik van 67 procent naar 59 procent, maar de siet weet hiermee toch de tweede plek te behouden. Marktplaats.nl, Nl.bol.com, Wehkamp.nl, Nu.nl en Telegraaf.nl) verbeteren hun positie.

related partner content for mobile comes here

De ranglijst telt vier nieuwe binnenkomers: Nl.Wikipedia.org, Routenet.nl, Telegraaf.nl en Web-log.nl. Deze laatste weet een spectaculaire verbetering van positie 105 naar 18 te bewerkstelligen en is daarmee volgens de onderzoekers het succesnummer van 2006.

De verliezers
Startkabel.nl (21), Ilse.nl (38), Staatsloterij.nl (35) en Planet.nl (22) weten hun top 20 positie van vorig jaar niet vast te houden. Met uitzondering van Staatsloterij.nl geldt voor de andere websites dat deze dalende trend ook al in 2005 te zien was. Verder dalen Msn.nl, Speurders.nl, Ebay.nl, Anwb.nl en Ns.nl in 2006. Met uitzondering van Ns.nl hebben de sites gemeen dat zij in een zeer concurrerend segment actief zijn waarin meestal één of meerdere sterke alternatieven voorhanden zijn.

Trends en conclusies
Hyves.nl komt van buiten de top 200 nu binnen op plaats 56. Digid.nl, het digitale loket van de Nederlandse overheid, is inmiddels één van de top 100 websites van Nederland. Dit geldt ook voor Gmail.com en Elsevier.nl. Andere groeiers zijn websites waar consumenten digitale foto's kunnen laten ontwikkelen (Hema.nl, Kodakgallery.nl, Kruidvat.nl).

De gehele Entertainment categorie met daarbinnen de segmenten 'Erotiek', 'Fun', 'Games' en 'Gokken, Loterijen & Prijsvragen' lijkt na een piek in 2005 nu een dalende trend ingezet te hebben. Dit geldt overigens ook voor 'Telecommunicatie' en 'Provider' websites.

De lijst is samengesteld op basis van Visiscan, een onlinebenchmarkonderzoek voor Nederlandse websites en net als vorig jaar gebaseerd op 12 verschillende maandranglijsten voor 'grouped sites2 '. Twee criteria zijn gebruikt om de volgorde van de 'top 20 sites van 2006' te bepalen. Allereerst is gekeken hoe vaak een betreffende site in de maanden december 2005 t/m november 2006 in de uitgebreide top 100 ranglijst van Multiscope vertegenwoordigd was. Sites die 12 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen, staan per definitie hoger in de ranking dan sites die maar 11 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen.
Daarna is gesorteerd op het gemiddeld aantal unieke bezoekers per maand om de verdere ranking te bepalen. De ranglijst die op deze manier tot stand komt, bevat alle sites die tot de vaste waarden in de Multiscope Visiscan top 100 gerekend kunnen worden, gesorteerd naar unieke bezoekers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in