Budget bepaalt mediakeuze


Het Amerikaanse leger spendeert jaarlijks zo’n honderd miljoen dollar aan de werving van rekruten. De gegevens daarover zijn, na een aantal jaren, vrij beschikbaar en dat is ideaal voor onderzoek. Op basis van gegevens uit begin jaren tachtig hebben onderzoekers een vergelijking gemaakt van de effectiviteit van verschillende media, en daaruit is een econometrisch model gerold.
Interessant daarbij is dat het leger voor de verschillende onderdelen uiteenlopende campagnes voert en dat dus ook de mediamix per campagne verschilt. De vergelijking wijst uit dat voor campagnes met een beperkt budget print het meest effectieve medium is. Neemt het budget toe, dan komt radio in aanmerking.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEn naarmate de gelden verder groeien, begint tv steeds interessanter te worden. Wel tekenen onderzoekers hierbij aan dat hun uitkomsten beperkt houdbaar zijn. Want met de komst van internet, satelliet-tv etc. is het medialandschap veranderd. Het model zal dan ook verder uitgebreid moeten worden. Maar het begin is gemaakt.
Bron: Journal of Advertising
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid