Coca-Cola zwalkt
De ijsbeer uit de Always Coke-campagne hoort tot de iconen uit de historie van het wereldmerk. De commercial was jarenlang over de hele wereld te zien. Maar sinds halverwege jaren negentig is er van dit soort duurzame voltreffers bij Coca-Cola nauwelijks sprake geweest. Coke lanceerde de ene na de andere reclamecampagne. Allemaal van Amerikaanse makelij, met als gevolg dat de consumenten buiten de VS zich vaak nauwelijks in de campagnes konden herkennen. Met een moeder die op een in de prairie gelegen ranch haar kinderen een glas cola geeft, kan de kleinbehuisde huisvrouw in Europa zich nu eenmaal moeilijk identificeren. Maar men lijkt in Atlanta nu eindelijk wakker te worden. Het Amerika-centrisme begint wat te luwen, mede omdat er ook niet-Amerikanen in de top van het bedrijf zitten. Men beseft ook dat de reclame meer consistentie nodig heeft. Want Coca-Cola mag dan nog steeds een ijzersterk merk zijn, het moet wel onderhouden worden.
Bron: Campaign
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid