Overslaan en naar de inhoud gaan

CRM maakt marketing te complex

Uit een onderzoek onder 20 bedrijven blijkt dat CRM nog steeds voor veel problemen zorgt. Marketing wordt veel te complex, klagen de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Adviesbureau Kamphuis schreef 200 marketeers aan en 20 reageerden op de vraag naar hun ervaringen met CRM-implementaties voor marketingdoeleinden. Bijna alle respondenten (90 procent) hebben in de laatste jaren een omschakeling gemaakt naar een CRM- of aanverwante werkomgeving.

related partner content for mobile comes here

De ervaringen van deze groep zijn weinig juichend:

Bij omschakeling naar de nieuwe omgeving, was de bedoeling, dat er anders gewerkt (marktgerichter, betere analyse en selectie van doelgroepen t.b.v. marketing) zou gaan worden.
85 procent van de respondenten geeft aan, dat het ´anders werken´ in de praktijk niet of nauwelijks gebeurt.

Redenen hiervoor zijn:

  • De aangereikte tools worden te moeilijk gevonden;
  • Door de toegenomen data (hoeveelheid en soort) is analyse en selectie te complex geworden;
  • De betrouwbaarheid van de systemen, en dan met name de interfaces, laat te wensen over. 45 procent van de respondenten ziet wel een verbetering t.o.v. vroeger, en wel:
  • Er wordt meer informatie vastgehouden;
  • Er is meer communicatie en sturing, er is meer sprake van teamwork.
  • Slechts één respondent geeft aan, dat er ook meer inzicht wordt verkregen door de toegenomen beschikbare informatie. Het adviesbureau concludeert dat invoering van CRM- en aanverwante omgevingen voor marketing de bedrijven weinig tot geen verbetering van hun output heeft opgeleverd.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in