
Het Adviesbureau Kamphuis schreef 200 marketeers aan en 20 reageerden op de vraag naar hun ervaringen met CRM-implementaties voor marketingdoeleinden. Bijna alle respondenten (90 procent) hebben in de laatste jaren een omschakeling gemaakt naar een CRM- of aanverwante werkomgeving.
De ervaringen van deze groep zijn weinig juichend:
Vacatures
Event Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftClient Services Director - Media
Scheepens
Bij omschakeling naar de nieuwe omgeving, was de bedoeling, dat er anders gewerkt (marktgerichter, betere analyse en selectie van doelgroepen t.b.v. marketing) zou gaan worden.
85 procent van de respondenten geeft aan, dat het ´anders werken´ in de praktijk niet of nauwelijks gebeurt.
Redenen hiervoor zijn:
- De aangereikte tools worden te moeilijk gevonden;
- Door de toegenomen data (hoeveelheid en soort) is analyse en selectie te complex geworden;
- De betrouwbaarheid van de systemen, en dan met name de interfaces, laat te wensen over. 45 procent van de respondenten ziet wel een verbetering t.o.v. vroeger, en wel:
- Er wordt meer informatie vastgehouden;
- Er is meer communicatie en sturing, er is meer sprake van teamwork.
- Slechts één respondent geeft aan, dat er ook meer inzicht wordt verkregen door de toegenomen beschikbare informatie. Het adviesbureau concludeert dat invoering van CRM- en aanverwante omgevingen voor marketing de bedrijven weinig tot geen verbetering van hun output heeft opgeleverd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee