
Duurzaamheid staat steeds hoger op de agenda van adverteerders en bureaus, maar hoe maak je hier concreet werk van? Om antwoord te geven op deze vraag lanceren BVA en Via vandaag de gids ‘Samenwerken voor duurzame impact’. Deze gids wil een praktisch stappenplan bieden om duurzaamheid te integreren in de samenwerking tussen adverteerders en bureaus.
Met input van toonaangevende bedrijven zoals Eneco, ASN Bank, IKEA en TBWA\Neboko streven BVA en Via naar een gids die als inspirerend en compleet naslagwerk kan dienen. Maar hoe voorkom je dat zo’n gids een schaamlap wordt voor échte duurzame vooruitgang.
Vacatures
Directeur-bestuurder
PublicSpirit in opdracht van Visit FlevolandAfdelingsmanager Bestuur en Communicatie
Gemeente HaarlemManager Corporate Communicatie
ROC van Amsterdam - FlevolandDe gids behandelt vijf hoofdthema’s en sluit elk hoofdstuk af met praktische tips die direct toepasbaar moeten zijn. Het doel? Duurzaamheid niet als add-on beschouwen, maar als integraal onderdeel van de dagelijkse werkwijze. Dit maakt het namelijk niet alleen makkelijker om duurzame keuzes te maken, maar geeft ook invulling aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van merken en bureaus.
Met de lancering van deze gids hopen BVA en Via de markt in beweging te krijgen. Maar hoe kijken adverteerders en bureaus zelf naar deze ontwikkelingen? Welke uitdagingen en kansen zien zij in het duurzaam samenwerken? In deze rondvraag delen verschillende professionals hun visie, praktijkvoorbeelden en ideeën om duurzaamheid verder te versnellen.
1. Hoe kunnen jullie als adverteerder en bureau elkaar versterken om duurzame keuzes structureel te integreren in campagnes en strategieën, in plaats van dit als een losse pijler te benaderen?
Jasper Bronner, Manager Duurzaamheid & Effectiviteit, bvA:
‘De belangrijkste stap is om duurzaamheid in diverse fases van de samenwerking te integreren en vast te leggen. Dan volgen de duurzame keuzes vanzelf. Samen met voorlopers in de markt hebben we daarom de gids “Samenwerken voor duurzame impact” ontwikkeld, een praktisch stappenplan waarin disciplines zoals marketing, inkoop en sustainability-specialisten samenwerken om duurzaamheid onderdeel te maken van de werkwijze.’
Ellen Volf, Strategy & Partnerships, Involfed:
‘Adverteerders en bureaus versterken elkaar door duurzaamheid als integraal onderdeel te zien, niet als add-on. ESG-beleid als selectiecriterium, duurzame doelstellingen in contracten en tools zoals het Carbon Emission Framework maken het meetbaar en tastbaar.’
Jeroen Preseun, Sr. Buyer Marketing, Holland Casino:
‘Neem duurzame keuzes op in contracten en KPI’s, zodat ze continu gemonitord worden. Denk bijvoorbeeld aan het steeds verfijnder monitoren van de CO2-impact.’
Anke Veldhuizen, Strategisch adviseur merk en media, ASN Bank:
‘Een open discussie over duurzaamheid met je bureau is cruciaal. Betrek bijvoorbeeld je Manager Duurzaamheid bij gesprekken om samen kansen te identificeren.’
Marga Jordaans, Marketing Communication & Content Marketing, Eneco:
‘Wij borgen duurzaamheid in samenwerkingsovereenkomsten en houden elkaar continu scherp tijdens briefings en producties. Het is onmisbaar voor onze missie om CO2-neutraal te zijn in 2035.’
Sanne Heerink, Strategy Director, TBWA\Neboko:
‘Maak je bureau deelgenoot van je ambitie. Door een Effie-case uit te denken, definieer je samen wat echte impact is en kijk je verder dan een one-off campagne.’
2. Welke rol spelen data en inzichten in jullie samenwerking om de impact van duurzame marketinginitiatieven meetbaar te maken? En hoe kun je deze inzichten vertalen naar concrete verbeteringen?
Ellen Volf: ‘Data en inzichten zijn essentieel om de impact van duurzame initiatieven te meten. De gids adviseert om CO2-emissieberekeningen en ESG-assessments standaard in briefings en evaluaties op te nemen. Dit maakt voortgang in de keten meetbaar en helpt om verbeteringen door te voeren, zoals uitstootreductie, creatieve oplossingen met minder belasting en samenwerking met duurzame partners.’
Jasper Bronner: ‘Tijdens een event liet de Duurzaamheidsmanager van Odido zien hoe samenwerking met het media team leidde tot CO2-metingen van campagnes. Dit gaf nieuwe inzichten, zoals het verlagen van uitstoot door bestandsgroottes beter af te stemmen op platformen. Dit soort concrete optimalisaties laat zien hoe belangrijk een industriebrede standaard is, iets waar wij samen met VIA aan werken.’
Jeroen Preseun: ‘Vergelijk het met bereikscijfers: CO2-data biedt een basis voor plannen en verbeteringen. Voor CO2-neutrale campagnes is inzicht in uitstoot cruciaal, zowel voor producties als plaatsingen. Zo kun je grotere uitstootdrivers aanpakken of compenseren.’
Marga Jordaans: ‘Wij gebruiken data uit eerdere producties om ons proces te optimaliseren, wat direct leidt tot verbeteringen.’
Roos Doggers: ‘Met de scope 3-berekening van Abovo Maxlead heb ik CO2-hotspots geïdentificeerd, zoals mediainkoop. Deze inzichten vormen een basis voor gesprekken met exploitanten en adverteerders over betere mediakeuzes.’
3. In hoeverre zijn jullie bereid om huidige werkwijzen of samenwerkingsmodellen te veranderen om duurzaamheid te bevorderen, zelfs als dit in eerste instantie meer tijd of investering vergt?
Jeroen Preseun: ‘Deze bereidheid is essentieel voor het lange termijn bestaansrecht van de onderneming. Wetgeving (CSRD, CSDDD) en de verwachtingen van stakeholders vragen om actie. Investeren in duurzaamheid biedt concurrentievoordeel: we blijven een aantrekkelijke werkgever, de klantwaardering stijgt, het imago verbetert, samenwerking met toeleveranciers versterkt en investeerders krijgen meer vertrouwen. Uiteindelijk levert het financieel voordeel op (cut the waste).’
Ellen Volf: ‘De bereidheid om aan te passen hangt af van gezamenlijke ambitie en visie. Het opnemen van duurzaamheid in contracten en het aanstellen van een Sustainability Lead kunnen hierbij helpen. Hoewel het initiële inspanning vraagt, zijn de voordelen op lange termijn duidelijk door verbeterde reputatie, klantloyaliteit en efficiëntie. Partners kunnen duurzame keuzes maken, ook als de kosten hoger zijn.’
Marga Jordaans: ‘We zijn altijd bereid om dit te overwegen. In eerdere campagnes gebruikten we CO2 absorberende billboards, die duurder waren dan regulier drukwerk, maar we kozen bewust voor deze optie.’
4. Schaamlap-alert! Hoe voorkomen jullie dat duurzaamheid in jullie samenwerking slechts een schaamlap wordt, en op welke manier garanderen jullie dat de inzichten uit deze gids leiden tot échte verandering en meetbare impact?
Jasper Bronner: ‘Duurzaamheid kan soms als afvink-oefening gezien worden. Daarom richten we ons op procesverandering, met praktische adviezen van marktvoorlopers. We betrekken diverse disciplines, bieden in-house sessies aan en delen successen. De gids adviseert meetbare doelen, regelmatig evalueren van CO2-uitstoot en ESG-voortgang, en transparantie. Het opnemen van duurzame doelstellingen in contracten zorgt voor structurele borging en helpt greenwashing vermijden.’
Jeroen Preseun: 'We maken duurzaamheid inzichtelijk en rapporteren erover.’
Marga Jordaans: ‘Onze missie is duurzaamheid, en het is vanzelfsprekend dat dit een rol speelt in de keuzes die we maken, hoewel impactvolle campagnes belangrijk blijven.’
Roos Doggers: ‘Grote merken zetten duurzaamheid op de agenda, maar de budgetverdeling focust nu vaak nog op conversie. Ik verwacht een verschuiving onder druk van regelgeving of consument.’
5. Welke praktische stappen uit de gids "Samenwerken voor duurzame impact" spreken jullie het meest aan, en hoe zouden jullie deze vandaag al kunnen toepassen in jullie samenwerking?
Jasper Bronner: ‘Veel bedrijven waarderen dat ons stappenplan het gehele proces dekt, van partnerselectie tot evaluatie.’
Marga Jordaans: ‘Zoek duurzame partners, zodat je vanzelf tot een duurzamere aanpak komt.’
Jeroen Preseun: ‘Het volledige stappenplan spreekt aan, maar als bedrijfsresultaten onder druk staan, heeft duurzaamheid niet altijd prioriteit, wat de voortgang en concurrentievoordeel negatief beïnvloedt.’
Ellen Volf: ‘De vijf bouwstenen uit de gids bieden concrete aanknopingspunten die direct toepasbaar zijn, zoals het aanpassen van contracten en het invullen van een ESG-assessment.’
De vijf bouwstenen
1. Bureau-oriëntatie en -selectie: ESG-beleid standaard opnemen in de selectieprocedure.
2. Contracten: Het vastleggen van meetbare duurzaamheidsdoelen.
3. Onboarding: Duurzame ambities vanaf de start bespreken en integreren in werkafspraken.
4. Briefings: CO2-emissieberekeningen en richtlijnen voor duurzame productie opnemen.
5. Evaluatie: Regelmatig de voortgang van ESG-doelen en campagnes evalueren.
De gids 'Samen voor duurzame impact'is hier in te zien,
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonneeEen belangrijk intitiatief en allemaal hele goede ideeën. Maar in hoeverre garanderen deze stappen ook dat duurzaamheid vertaald wordt naar voor de klant relevante beloftes en waarde proposities? Want de realiteit van vandaag laat zien dat duurzaamheid pas succesvol wordt als het lucratief is voor zowel client, community én company. Zie ook ons boek Duurzame Verleiding. Ik help de leden van de BVA en VIA er graag verder mee. Stuur gerust een DM