Overslaan en naar de inhoud gaan

Berenschot: mvo wint moeizaam terrein

De gedragscode is in opmars. Van de 25 AEX-fondsen hebben er negentien hun interne regels voor integer en transparant zakendoen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van de 25 onderzochte niet-beursgenoteerde bedrijven rapporteren er zes het bestaan van een gedragscode (vorig jaar vier). Dit meldt Berenschot in zijn rapport Maatschappelijk verantwoord ondernemen in de etalage 2003, dat vorige week is verschenen.

related partner content for mobile comes here

Bedrijven geven steeds meer inzicht in de code zelf en de naleving ervan, meldt Berenschot. Dertien AEX-fondsen maken hun code openbaar in het jaarverslag. Tien AEX-bedrijven geven details over de manier waarop intern de naleving wordt gecontroleerd. Geen enkel bedrijf geeft echter inzicht in de schendingen van de gedragscode en de opgelegde sancties.Niet-beursgenoteerde bedrijven zijn veel minder transparant over hun gedragscodes. Eén niet-beursgenoteerd bedrijf (Achmea) geeft de inhoud van de code in het jaarverslag. Rabobankverwijst naar de website.

In het mozaïek van MVO-aspecten blijven milieu, personeelsbeleid (HRM), veiligheid engezondheid klassiekers waaraan in de verslagen ruim aandacht wordt besteed. De 'dialoog met stakeholders' is een MVO-aspect dat sterk aan belang wint. Overleg met belangenorganisaties krijgt ruimschoots aandacht in de jaarverslagen. Zestien AEX-fondsen melden het bestaan van een stakeholderdialoog, in sommige gevallen met namen, onderwerpen en voorbeelden van de invloed van de stakeholder op het bedrijfsbeleid. Elf niet-beursgenoteerden besteden aandacht aan stakeholdercontacten.

De economische recessie heeft geen aantoonbare invloed op de transparantie in dejaarverslagen. Door de boekhoudcrisis bij Ahold, meldt het bedrijf niets over MVO en duikeltdaardoor van de subtoppers (vorig jaar) naar de hekkensluiters.

Het verzamelen van alle jaarverslagen (gewone en speciale) van alle vijftig bedrijven vereistspeurzin en een groot doorzettingsvermogen. In de meeste gevallen is een bezoek aan dewebsite genoeg om alle verslagen te vinden, maar zeker is dat niet. E-mailen naar het algemenee-mailadres van het bedrijf levert meestal snel een adequate reactie, maar soms ook helemaalniet. Telefoneren met de afdeling Communicatie is nodig om te weten te komen welke specialejaarverslagen er zijn en hoe die te verkrijgen zijn.

De voorhoede groeit niet. De bedrijven die voorgaande jaren ook al maximaal transparantrapporteerden blijven dat doen (met uitzondering van Essent). De tien bedrijven met een stevigepositie in de voorhoede van transparante MVO-rapportage zijn: ABN Amro, DSM, Heineken,ING, Philips, Shell, Unilever (alle AEX) en Gasunie, Nuon en Rabobank (niet-beursgenoteerd).

Een AEX-notering is geen garantie voor transparantie over MVO in het jaarverslag. Drie AEXfondsen melden niets over MVO: Gucci, Hagemeyer en Van der Moolen.

Enkele bedrijven maken de afgelopen drie jaar flinke sprongen voorwaarts in hun MVO-transparantie, zoals Achmea, ASML, Campina, Fortis, NS en Reed Elsevier. Van deze groeiers in transparantie zijn Achmea en Reed Elsevier het meest veelbelovend: zij gaan in hunverslagen uitvoerig in op de interne acties, waarmee zij MVO binnen de onderneming op eenhoger plan willen brengen. Enkele hekkensluiters blijven jaar in jaar uit in die categorie steken: Gucci, Cebeco, Van der Moolen, EBN, Superunie. Hagemeyer is na een opleving vorig jaar weer terug bij de hekkensluiters.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in