Minder consumenten winkelen over de grens


Van de burgers van de Europese Unie heeft gemiddeld een op de acht (12 procent) de afgelopen twaalf maanden een artikel of een dienst gekocht in een ander land. Een jaar eerder was dat nog 13 procent.
De meeste consumenten kopen liever in eigen land, omdat ze de spullen en verkopers in het buitenland niet vertrouwen. De helft zegt geen reclame te hebben gezien voor winkels in andere EU-landen. De taal is een minder groot probleem, aldus de uitslag van een enquête van de Europese Commissie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEurocommissaris Byrne (Consumentenzaken) vindt de uitkomst opmerkelijk. Sommige goederen kunnen in andere landen soms flink goedkoper zijn. ‘Je zou dan verwachten dat koopjesjagers hun voordeel pakken. Zeker nu de euro het makkelijker heeft gemaakt de prijzen te vergelijken.' Hij wil meer doen om consumenten een groter vertrouwen te geven bij buitenlandse aankopen.
Nederlanders blijken wél internationaler in te kopen dan het EU-gemiddelde. Van de ondervraagden hier kocht 32 procent in de voorbije twaalf maanden in het buitenland. Dit is samen met de Luxemburgers (49 procent) het hoogste percentage van de EU-consumenten. Nederlanders zeggen ook vaker dan gemiddeld reclame te zien van buitenlandse winkels (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid