Overslaan en naar de inhoud gaan

Minder consumenten winkelen over de grens

Ondanks invoering van de euro, gaan consumenten niet vaker de grens over voor hun inkopen. Nederlanders blijken een uitzondering.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van de burgers van de Europese Unie heeft gemiddeld een op de acht (12 procent) de afgelopen twaalf maanden een artikel of een dienst gekocht in een ander land. Een jaar eerder was dat nog 13 procent.

related partner content for mobile comes here

De meeste consumenten kopen liever in eigen land, omdat ze de spullen en verkopers in het buitenland niet vertrouwen. De helft zegt geen reclame te hebben gezien voor winkels in andere EU-landen. De taal is een minder groot probleem, aldus de uitslag van een enquête van de Europese Commissie.

Eurocommissaris Byrne (Consumentenzaken) vindt de uitkomst opmerkelijk. Sommige goederen kunnen in andere landen soms flink goedkoper zijn. ‘Je zou dan verwachten dat koopjesjagers hun voordeel pakken. Zeker nu de euro het makkelijker heeft gemaakt de prijzen te vergelijken.' Hij wil meer doen om consumenten een groter vertrouwen te geven bij buitenlandse aankopen.

Nederlanders blijken wél internationaler in te kopen dan het EU-gemiddelde. Van de ondervraagden hier kocht 32 procent in de voorbije twaalf maanden in het buitenland. Dit is samen met de Luxemburgers (49 procent) het hoogste percentage van de EU-consumenten. Nederlanders zeggen ook vaker dan gemiddeld reclame te zien van buitenlandse winkels (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in