Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven claimen Gmail

Google blijkt niet bijster origineel in het kiezen van nieuwe merknamen. Zo claimt een aantal bedrijven het recht op het voeren van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sinds de bekendmaking van de dienst Gmail, 31 maart jongsleden, klopten vier bedrijven aan bij het U.S. Patent & Trademark Office (USPTO), te weten Cencourse, een bedrijf dat multimediadiensten levert en ook op 31 maart een patent indiende, Precision Research, een bedrijf dat adviseert op het gebied van high-tech instrumenten en op 2 april de naam liet vastleggen, gevolgd door het Engelse Independent International Investment Research (IIIR), dat op 3 april Gmail liet vastleggen. Google liet zich pas op 7 april zien. Dat is dan wel weer een dag eerder dan de Gospel Music Association, die op 8 april langskwam. Volgens de USPTO maakt Google echter niet meer kans op de naam dan de andere bedrijven, aldus een woordvoerder: “Wie het eerst komt, het eerst maalt.”
Ook belangrijk in de toewijzing is het moment van in gebruik name van de merknaam. Mochten de bedrijven naar de rechter stappen, maakt Precision Research de meeste kans op winst, aangezien dat bedrijf de merknaam al vanaf 1998 voert. En de Gospel Music Association stuurt al vanaf 1999 Gmails naar zijn leden.

related partner content for mobile comes here

Google kan de mededingers echter wel uitkopen. Het bedrijf heeft er genoeg geld voor; een beursgang zou op dit moment 3,3 miljard dollar opbrengen. De aandelen zullen naar verwachting vanaf 16 augustus in de handel komen. Google zegt in afwachting van de uitkomst gewoon verder te gaan ontwikkeling van Gmail, maar wil tot die tijd geen verdere uitspraken meer doen.

Google kent meer problemen met merknamen: Stelor Productions kwam eerder met een klacht aangezien het bedrijf sinds 1994 de term ‘Googles’ hanteert voor een serie kinderboeken, en die serie nu onder dezelfde naam online wil brengen, uitgebreid met allerlei online diensten, zoals e-mail en een forum.
En ook Froogles.com, een online koopjessite, is niet blij met de merknaam Froogle, die Google in maart 2004 liet vastleggen voor een productvergelijkingssite. Wellicht dat Google voortaan eerst zijn eigen zoekmachine moet raadplegen voordat men met een nieuwe merknaam komt.

Bron: Internetnews.com

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in