Overslaan en naar de inhoud gaan

Pers vindt kwaliteit pr-bureaus vaak onder de maat

De kwaliteit van het gemiddelde pr-bureau is onder de maat, zo blijkt uit onderzoek door RainierNet, een internationale keten van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het merendeel van de ruim 200 ondervraagde journalisten in Nederland, de UK, Frankrijk, Italië, Spanje, de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland vindt dat pr een grote toegevoegde waarde zou kunnen hebben, maar worden vaak teleurgesteld door een inconsistente benadering.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek, dat in de zomer van 2004 is uitgevoerd, neemt verschillende elementen uit de pr-mix onder de loep, zoals de kwaliteit van persberichten, het ‘pitchen’ (aanbieden) van nieuws, perstrips en de algemene omgang tussen journalist en pr-bureau.

De belangrijkste ‘fout’ ligt bij het pitchen. Hoewel bijna 63 procent van de respondenten aangeeft dat de pitch de belangrijkste factor is om over een onderwerp te schrijven, hanteren pr-bureaus een ‘one size fits all’- benadering of pitchen een onderwerp bij een medium voor wie het niet interessant is. Overigens, in Nederland zegt 60 procent van de journalisten de inhoud van een persbericht als belangrijkste aanleiding te zien voor een artikel.

De kwaliteit van persberichten kan beter. 45,7 procent van de respondenten vindt de gemiddelde kwaliteit van een persbericht slecht. De twee meest gemaakte fouten zijn het uitsturen van ‘nieuws’ dat alleen voor de direct bij het bedrijf betrokken mensen interessant is, en wollige persberichten waarin het nieuws ergens halverwege staat. Ondanks dat pr-bureaus zoveel fouten blijken te maken, stellen journalisten de rol die zij (kunnen) spelen bij de distributie van nieuws en achtergronden wel op prijs.

Bovendien is de algemene indruk die journalisten van pr-mensen hebben niet zo slecht als je op basis van bovenstaande cijfers wellicht zou verwachten: 22 procenten van de Nederlandse journalisten beoordeelt het gemiddelde pr-bureau als bekwaam, met veel kennis van de klant en een servicebewuste instelling richting de media. 48 procent beoordeelt de kwaliteit als voldoende: de informatie wordt op tijd geleverd maar zou beter op het aandachtsgebied van het medium kunnen worden afgestemd.

Whizpr, onderdeel van RainierNet, geeft aan dat het geen wetenschappelijk verantwoord onderzoek is, maar is wel van mening dat het toch een aardige weergave van de mening van journalisten is. Het onderzoek ging voornamelijk om pr-bureaus die zich richten op IT, de ondervraagden zijn IT-journalisten maar ook dagblad- en managementbladenjournalisten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in