Overslaan en naar de inhoud gaan

Adfo Live: 'Een voodoo-marketeer kan de consument schade toebrengen'

Jan Dijkgraaf en Ronald Voorn schreven samen het boek Voodoo-Marketing, over de geheime trucs om consumenten te verleiden. Ze presenteren…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kun je de term voodoo-marketing in een paar zinnen uitleggen?
"Bij voodoo-marketing maken marketeers (en hipsters from hell) gebruik van beïnvloedingstechnieken die de consument schade toebrengen. Dat kan materiële schade zijn (lees: geld kosten), maar ook immateriële. Bijvoorbeeld: aantasting van de privacy. Hoe meer marketing de vrije wil bespeelt, hoe onmachtiger de consument en hoe groter de schade, des te meer is het voodoo-marketing." 

Waarom moest dit boek er komen?
&;Sinds in 1957 Hidden Persuaders van Vince Packard uitkwam, is er op het gebied van media, marketing en kennis van beïnvloedingstactieken heel veel veranderd. En de laatste jaren groeit voodoo-marketing explosief. Big Brother, 1984 - het was kinderspel vergeleken bij wat nu echt kan. Wij willen laten zien welke methoden er zijn, aan mensen in de marketingcommunicatie (die ook gewoon beïnvloedbare consumenten zijn). We pleiten voor meer good do-marketing en minder voodoo-marketing. En we willen consumenten die het boek lezen een level playing field bieden.&;

related partner content for mobile comes here


Jan Dijkgraaf

Hoe was de wisselwerking met je oude studiegenoot Ronald Voorn?
&;Het is grappig om te zien hoe Ronald, die ik vroeger een echte VVD-bal vond, zich heeft ontwikkeld. Na een imposante internationale carrière is hij weer gaan studeren en zelfs promoveren. Zijn passie om kennis over te dragen is ongekend. Ik moest &;m echt af en toe het zwijgen opleggen als hij weer college zat te geven. Zijn behoefte aan meer en meer en meer kennis, heb ik totaal niet. Ik ben altijd een hbo&;er gebleven, Ronald is een echte academicus geworden. Anderzijds: zonder mijn methode zou dat boek er nooit zo snel gekomen zijn. En verder is het gewoon een toffe kerel, met wie het heerlijk samenwerken was. En zal zijn bij volgende boeken.&;

Waarom moet iedereen naar jullie sessie op Adfo Live komen? 
&;Omdat we de geldklopperij die "neuro-marketing" heet gaan afserveren, omdat we de boel gaan wakker schudden en omdat Marga Bult het eerste exemplaar van ons boek in ontvangst neemt.&;  

Dijkgraaf en Voorn zijn te zien op Adfo Live, om 12.30 uur.

Inschrijven voor Adfo Live kan .


Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in