Overslaan en naar de inhoud gaan

ABN Amro: 'Sector moet met gemaksgroente voor ontbijt en lunch komen om consumptie omhoog te brengen'

Nederlanders eten weinig groentes bij ontbijt en lunch. De oplossingen volgens ABN Amro: gemaksproducten!
Veggies
Veggies
© 123rf
Veggies
Veggies
© 123rf

Nederlanders eten relatief weinig groentes bij het ontbijt en de lunch, stelt ABN AMRO naar aanleiding van eigen onderzoek. De groenteconsumptie kan omhoog als supermarkten, verwerkers en leveranciers meer kant-en-klare groenteproducten voor 's ochtends en 's middags op de markt brengen, zeggen economen van de bank.

related partner content for mobile comes here

De groenteconsumptie in Nederland stijgt elk jaar licht, becijferde ABN AMRO. De door het Voedingscentrum aangeraden 250 gram per dag wordt echter zelden gehaald. Gemiddeld eet de Nederlander 131 gram per dag. In het huidige groeitempo, eten Nederlanders pas over 40 jaar genoeg groentes om de richtlijn van het Voedingscentrum te halen.

Brood

De grootste winst kan volgens de bank worden gehaald als meer Nederlanders 's ochtends en 's middags groentes gaan eten. Vooralsnog geeft de Nederlander vooral de voorkeur aan brood. Respectievelijk 13 en 18 procent eet groentes bij het ontbijt of bij de lunch, aanzienlijk minder dan in de omliggende landen. Veel Nederlanders geven aan dat zij wel gezonder willen eten, maar denken dat meer groentes consumeren ook meer tijd kost.

Daarom raadt ABN AMRO de groentesector aan met 'gemaksgroentes' voor ontbijt en lunch te komen. "Het blijft belangrijk om consumenten gemak, inspiratie, variatie en smaak te bieden en hen te helpen groentes in meerdere maaltijden op de dag in te passen", aldus de bank. Volgens de ABN AMRO-specialist op het gebied van de markt van voedingsmiddelen, kunnen winkels ook het onbewuste gedrag van consumenten bijsturen. "Bijvoorbeeld door groentes veelvuldig en aantrekkelijk te presenteren en een top 3 van meest gegeten groentes bij ontbijt of lunch te tonen."

 

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in