Overslaan en naar de inhoud gaan

Uber schrapt functie CMO en voegt marketing en communicatie samen

Herstructurering volgt op teleurstellende beursgang van mei dit jaar.
Uber vlaggen
© Foto: 123rf
Uber vlaggen
© Foto: 123rf

Uber neemt afscheid van zijn tweede mondiale marketingbaas in een jaar tijd en laat de functie CMO in zijn geheel vervallen, net zoals die van chief operating officer. De ingreep volgt op de teleurstellende beursgang van Uber in mei dit jaar toen het bedrijf 10 procent op de openingskoers moest inleveren.

related partner content for mobile comes here

In een email aan het personeel maakte ceo Dana Khosrowshahi het vertrek van CMO Rebecca Messina en COO Barney Harford bekend. Hun functies vervallen door een ingrijpende herstructurering, waarbij de topman zich zelf gaat bezighouden dagelijkse bedrijfsvoering van het bedrijf.

Uniform verhaal

Khosrowshahi heeft besloten om de marketing-, communicatie- en beleidsafdelingen van Uber samen te voegen. Dit is volgens de ceo nodig omdat het steeds duidelijker werd dat het voor ons cruciaal is om een consistent, uniform verhaal te hebben voor consumenten, partners, pers en beleidsmakers.

De samengevoegde afdeling wordt geleid door Jill Hazelbaker, die al als senior vice-president communicatie en public affairs voor Uber werkzaam was. Alle mondiale marketing komt onder haar hoede, van performance, product, Eats en Rides tot employer branding.

Toxisch

Uber huurde Coca-Cola-veteraan Messina in september in als chief marketing officer. Ze was de eerste die die titel bij Uber droeg. 

Een groot deel van haar werk bestond eruit om de reputatie van Uber te helpen herstellen. Die was besmeurd door een reeks schandalen, waaronder het gedwongen aftreden van medeoprichter Travis Kalanick na een reeks misdragingen en beschuldigingen van een toxische werkcultuur.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in