Heineken wil hoger marktaandeel door sponsoring GP Zandvoort
Marketingdirecteur David Lette over wat Heineken Nederland met de Grand Prix op Circuit Zandvoort wil bereiken.
Op vragen als ‘wat kost jullie dit’ en ‘welk percentage van het marketingbudget van Heineken NL gaat hieraan op’ geeft marketingdirecteur David Lette van Heineken Nederland een politiek antwoord: “Wij kunnen helaas geen bedragen delen met betrekking tot de investeringen.”
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidOoit was Heineken een echt mooi marketingmerk. Ze deden het lange tijd heel goed maar nu zijn ze de weg helemaal kwijt. Sponsoring van sportevenementen kan natuurlijk hartstikke leuk en sympathiek zijn. Zonder sponsoren kunnen dit soort evenementen nou eenmaal niet leven. In dit soort sponsoring zou wat meer terughoudendheid van Heineken beter zijn. Nu hangen ze een beetje de successupporter uit, bloedirritant. Waar zijn ze dan ten tijde van de ontwikkeling van deze sporters? Waar zijn ze bij de jeugdevenementen? Wat doen ze er aan om meer kinderen te laten sporten? Noem het maar op. Deze wijze van sportsponsorting wekt bij mij alleen maar ergernis op en dat is negatief voor het merk.
Het Holland Heineken House vond ik al een triest dieptepunt. Dat meeliften op het succes van sporters en de hele tijd van die trieste beelden van successupporters die met een biertje in de hand staan te juichen en ineens allemaal fan zijn van een team of individuele sporter dat op dat moment succes heeft. Het heeft allemaal niets te maken met echte sport en echte sportfans.
Dat hossende oranje publiek bij dit soort evenementen is iets waar ik me altijd voor schaam, het meest sneu zijn de supporters bij het Nederlands elftal. Daar wil je je als merk toch niet mee associëren? Ze doen hetzelfde met de sponsoring van koningsdag, zo triest en zo gênant. Ik ben zelf een bierdrinker en zou dus de doelgroep moeten zijn, maar door dit soort sponsoring schaam ik me al lange tijd ook met een Heineken in de hand.
In mijn ogen positioneren ze zich nu als een sneu merk voor een sneu publiek. Ze slaan de plank dus behoorlijk mis lijkt me, want vroeger was Heineken nog wel een beetje cool.