Overslaan en naar de inhoud gaan

Schaamgroen op de kaken

Hoe KPN schuttert met de reddingsactie van XS4ALL.
Xs4All
Xs4All

Tekst: Michel Jansen

related partner content for mobile comes here

Tot mijn grote verbazing (en die van vele anderen) heeft KPN besloten om toch met XS4ALL door te gaan. Het is op z’n zachtst gezegd een opmerkelijke reddingsactie te noemen, nadat KPN de afgelopen maanden stevig voet bij stuk leek te houden.

En dan nu ineens dit konijn uit de hoge hoed. Paniekvoetbal? Slimme zet? Zeg het maar! Uiteindelijk zal de tijd uitwijzen of alle wonden geheeld (kunnen) worden, maar wat mij betreft zijn er drie aspecten die opvallen aan dit handelen.

1. Gebrek aan merkoriëntatie

Ten eerste wordt haarfijn duidelijk dat er bij (dit soort grote organisaties als) KPN een gebrek aan fundamenteel merkdenken is. Misschien niet eens zozeer bij de marketeers en communicado’s binnen de organisatie, maar uitgerekend in de directiekamer.

Te vaak zien we dat merken een soort van speelballen van de directie zijn. Je zet ze in wanneer nodig, je haalt ze van de markt wanneer ze je in de weg zitten en herintroduceert ze weer met hetzelfde gemak als het toch even anders uitpakt. Zet er een stevig communicatiebudget achter en alles loopt weer zoals het moet. Dat lijkt zo’n beetje de (kortzichtige) denklijn te zijn.

Ook bij KPN lijkt zich nog altijd niet te realiseren dat een merk veel meer is dan een leuke campagne en dito pay-off. Misschien ligt hier ook wel de basis voor deze actie om XS4ALL alsnog te behouden. Men is blijkbaar geschrokken van de enorm sterke verbinding die het merk tot stand weet te brengen tussen gebruikers en XS4ALL-medewekers. Daar waar men dacht ‘zo’n vaart zal het vast niet lopen’, daar liep dat even anders dan gepland.

 

2. Gebrek aan (merk)visie

Ten tweede wekt deze reddingsactie bij KPN bij mij de indruk dat een echte (merk)visie ontbreekt. In een van mijn vorige blogs schreef ik over de verschillende perspectieven en consequenties die bij dit soort operaties komen kijken.

Een van die consequenties is dat je klanten gaat verliezen als je een merk uit de markt haalt. Echter hoop je dat je met het merk dat overblijft meer klanten gaat hebben, waardoor het saneren van het merk kostenefficiënter en daarmee gerechtvaardigd is.

Branding gaat over het hebben van een lange termijn visie die aansluit bij de strategie van de organisatie. En dan kun je goed onderzochte en onderbouwde keuzes maken, die mogelijk zelfs op de korte termijn even pijn doen maar goed zijn voor de lange(re) termijn. Het hebben van een visie betekent ook dat je ergens achter staat en niet meteen hoeft te twijfelen of van je strategie hoeft af te wijken als je even in lastig vaarwater terechtkomt. Dan ga je namelijk zwabberen en daar zit niemand op te wachten.

3. Gebrek aan ballen

Dat brengt me tevens tot het derde punt, en dat is dat KPN geen ballen toont. Integendeel. Eerst stevig verkondigen dat KPN een duidelijke koers gaat varen en merken in haar portfolio gaat saneren. Vervolgens lekker voet bij stuk houden en roepen dat XS4ALL groen wordt. Om uiteindelijk bakzeil te halen en te zeggen dat je alsnog het merk voor de organisatie behoudt. Tot zover je geloofwaardigheid en betrouwbaarheid, want hoe serieus wil je nog genomen worden? Helemaal als je een woordvoerder hoort zeggen dat “KPN ernaar blijft streven om de techniek en organisatie achter XS4ALL te integreren binnen KPN. Maar dat de dienstverlening aan klanten voorlopig niet verandert.”.

Mea culpa

Is er dan geen plek voor ‘Sorry’, zodat alles bij het oude kan blijven? Die kans is erg klein en eigenlijk ondenkbaar. Beide partijen (KPN en XS4ALL) staan lijnrecht tegenover elkaar Klanten van XS4ALL pikken het niet en medewerkers evenmin. Er is letterlijk en figuurlijk sprake van een ‘clash of cultures’ (zie hier). En die twee culturen gaan niet meer samenkomen. KPN mag dan de naam XS4ALL willen houden. De cultuur gaat hoogstwaarschijnlijk haar vervolg krijgen bij Freedom Internet.

Kortom, de KPN case is wat mij betreft erg leerzaam als het aankomt op het bouwen van sterke merken. Het vereist inzicht, visie, onderzoek, sensitiviteit en vooral ook de ballen om de juiste beslissingen te nemen om succesvol koers te kunnen varen. Ik zou zeggen; doe er je voordeel mee!

Michel Jansen is mede-oprichter van Morgenwereld (www.morgenwereld.nu).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Andy Mosmans

Branding is niet de Name of the Game, maar de Game of the Name: de betekenis waar het teken voor staat en gaat; het ‘concept that drives the business’. Is Freedom Internet eigenlijk het echte XS4ALL en XS4ALL eigenlijk een vermomd KPN? We zullen het zien en vooral ‘merken’!

Michiel Maandag

En zo is het!

Xs voor iedereen

Reactie van/op www.xs4allmoetblijven.nl (nieuws rechtsbovenaan) gezien?

Peter Olsthoorn

Bovenstaand artikel is onjuist. De feiten zijn als volgt:
https://www.netkwesties.nl/1418/kpn-stopt-met-werving-xs4all.htm

Hans Derksen

Probleem is dat in de directie enkel op kosten (operationeel excellence) gestuurd wordt en de meerwaarde van customer intimacy of productleadership niet wordt onderkend. Daar waar dit de bedrijfsfilosofie is zal innovatie of klant centraal stellen niet aanwezig zijn. Dat is wél de reden waarom klanten van XS4ALL bereid zijn een premium prijs te betalen. Vergelijk het met de merken binnen de Volkswagen groep; waarom is daar ruimte voor 4 modellen gebaseerd op de merken Skoda, Seat, Volkswagen en Audi met elk hun eigen inkleuring en imago maar 80% van de onderdelen overeenkomstig zijn... Aan de andere kant hebben de marketeers binnen KPN/XS4ALL blijkbaar hun toegevoegde waarde in de merkenpolicy Hi/Telfort/KPN/XS4ALL niet op het netvlies van de directie weten te krijgen tenzij dit een noodgreep is om KPN überhaupt in de lucht te houden??

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in