Overslaan en naar de inhoud gaan

Sanoma opent aanval op Quest

Sanoma Media lanceert populair wetenschappelijk magazine: Know How.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het magazine wordt in licentie uitgegeven door Sanoma Media. Licentiegever is het Britse Imagine Publishing Limited. Know How is de Nederlandstalige variant van het Engelse magazine How it Works. De verhouding internationale versus nationale content is 80/20. Hoofdredacteur Vivianne Bendermacher zegt dat Know How zich van Quest en andere titels in de categorie onderscheidt door de focus op ‘snelle en makkelijk te verteren kost’. Know How brengt volgens haar dan ook veel korte artikelen die worden geïllustreerd met beeld en vooral met infographics. ‘Luchtige brainsnacks voor elk moment en voor iedereen.’ Verder is Know How volgens Bendermachter een echt gezinsblad. Anders dan Quest komen er in Know How geen aanstootgevende onderwerpen aan de orde. Het blad wordt volgens Bendermacher gemaakt door 'ultieme rompredactie': zijzelf. Het vertaalwerk (80 procent van de content) wordt gedaan door een gespecialiseerd vertaalbureau. Voor fact checking kan Bendermacher terugvallen op de redactie van Kijk, waar zij ook hoofdredacteur van is. Daarnaast wordt incidenteel freelance kracht ingehuurd.

related partner content for mobile comes here

Bendermacher verwacht wel dat Know How lezers bij Quest zal weghalen, maar zij ziet de lancering niet als een aanval. 'Know How is echt iets anders. Het is zo catchy en zo "snackerig" dat het eigenlijk heel erg op een app lijkt.'

Know How zoekt uitdrukkelijk redactionele samenwerking met adverteerders. De titel claimt te weten hoe dingen werken, ‘van stofzuiger tot satelliet’. Die kennis wil het magazine ook inzetten voor adverteerders die producten ontwikkelen die uitleg behoeven. Bendermacher: ‘We gaan graag met adverteerders in gesprek om vormen van samenwerking te bespreken die verder gaan dan de reguliere 1/1 pagina.’

Sanoma Media kwam eerder met een me too van Quest: Triv'. Dat werd in juli 2006 gelanceerd en eind 2008 alweer van de markt gehaald als gevolg van een tegenvallende groei in losse verkopen en advertentiemarkt. Triv' was volgens Bendermacher teveel een copy cat van Quest.

Know How verschijnt maandelijks. De eerste uitgave verschijnt op 7 juni in een gedrukte oplage van 75.000 exemplaren. De introductie wordt ondersteund door een mediacampagne waarin onder andere de zenders van SBS worden ingezet. De eerste twee edities worden voor 2,50 euro aangeboden. Een advertentiepagina kost 3.900 euro.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in