‘Overzichtelijk assortiment stimuleert keuze’


In haar proefschrift ‘Hoe variëteit in assortimenten de aantrekkelijkheid van assortimenten beïnvloedt’ onthult Eline de Vries de effecten van variëteit en de voor- en nadelen daarvan.
De Vries promoveert vandaag aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. De promovenda onderzocht voor verschillende typen producten en koopsituaties de relatie tussen de hoeveelheid variëteit in het assortiment.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
De Vries deed onderzoek aan de hand van het bestaan van een optimale hoeveelheid producten in een assortiment met eenvoudige producten, zoals chips. Grotere assortimenten zijn aantrekkelijker voor consumenten, maar er is een grens. Voor complexe producten, zoals digitale camera’s, lijken kleine assortimenten even aantrekkelijk te zijn als grote assortimenten.
Voor alle typen producten is een gebrek aan overzicht van het assortiment het meest cruciale nadeel. Specifiek voor complexe producten geldt dat daarnaast verwachte spijt een negatieve invloed heeft op de aantrekkelijkheid van het assortiment.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid