Wegener test ‘digitale dorpspleinen’
De portals moeten per regio uitgroeien tot ‘zeer lokaal gerichte nieuws- en informatieplatforms’, zo meldt vakblad Adformatie. Dit blijkt uit gelekte interne stukken van Wegener Dagbladen.
Enschede en Haaksbergen zijn de eerste twee steden waar de pilot onder de vlag van De Twentsche Courant wordt getest. De twee nieuwe sites in de genoemde regio’s moeten een soort dorpspleinen zijn met ‘nieuws en informatie van dichtbij voor en door de regio geïnteresseerden’.
Niet langer het (inter)nationale nieuws voert de boventoon, maar het lokale nieuws, zo is in de stukken te lezen. De inhoud van de sites moet tot stand komen in samenwerking met de bezoekers. Zij kunnen zelf nieuws toevoegen en delen met andere bezoekers.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Ook kunnen bezoekers een persoonlijk profiel aanmaken, waarna de informatievoorziening op de site wordt afgestemd op persoonlijke interesses.
Interactiviteit met en tussen inwoners uit de regio staat centraal in het Wegener-plan. Naast het toevoegen van onder meer artikelen en foto’s kunnen bezoekers een eigen ‘clublog’ aanmaken voor bijvoorbeeld hun buurt of voetbalelftal. Met een punten- of beloningssysteem wil Wegener de medewerking van bezoekers bevorderen.
Het plan maakt onderdeel uit van ‘een brede strategische visie op de ontwikkeling van nieuws- en informatieportals’ van Wegener Dagbladen. Hetuitgeefconcern wil geen commentaar geven op de uitgelekte plannen.
Eind jaren negentig startte Wegener samen met VNU het project CityOnline. De internetter kon een eigen huis bouwen in een van de 18 steden die aan het project meededen. Aan de hand van leeftijd, geslacht, nieuws en hobby’s kon de bewoner een profiel samenstellen. VNU stapte uit het project, Wegener staakte het enige tijd later.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid