Overslaan en naar de inhoud gaan

Over vampieren, social networks en marketing

JK Rowling houdt angstvallig controle over haar Harry Potter, maar dat is eigenlijk heel ouderwets. Veel merken geven hun producten juist…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er is een andere auteur die het wel heeft begrepen, en dat is , schrijfster van de Twilight-boekenserie voor jongvolwassenen (vooral meiden) over vampieren.

related partner content for mobile comes here

Meyer had het idee in haar hoofd om een boek te schrijven over een meisje Bella en haar vampierenvriendje Edward. Ze schreef het eerste boek in korte tijd en verkocht het met succes aan uitgever Little Brown.

Onlangs verscheen het vierde deel in de serie, Breaking Dawn. Er zijn 3,2-3,7 miljoen exemplaren gedrukt, het grootste aantal ooit in de geschiedenis van uitgever Little Brown ooit.

De afgelopen vier jaar zijn er 8 miljoen Twilight-boeken over de toonbanken in de VS gegaan. Eind van het jaar komt de verfilming in de Amerikaanse bioscopen.

Handig aangepakt
Een deel van haar succes komt omdat ze precies weet hoe het vandaag de dag werkt. Om je product te kunnen verkopen, dien je in contact te komen met de consument, in dit geval de (jonge) lezer. En waar doe je dat beter dan op internet?
Meyer heeft het handig aangepakt. Ze is te vinden op onder andere en op waar ze ruim 77 duizend vrienden heeft.

Ze heeft een eigen website waar ze in het begin uitermate actief op was. Op haar eigen website stond haar e-mailadres, familiekiekjes en ze bracht regelmatig verslag uit van de dingen die gebeurden in haar leven. Nu staan er ook foto's van fans die komen bij de diverse .

Er zijn tientallen, zo niet honderden Twilight-fansites. Meyer zegt regelmatig fansites te bezoeken, om te kijken wat de fans bezighoudt. Ze geeft in een interview met CBS News aan dat het niet altijd verstandig is. 'Soms zijn er reacties die ik niet verwacht, maar ik wil wel graag weten wat mensen denken.'

Het zijn niet alleen tieners die de boeken lezen, net als bij de Potter-serie zijn er vele volwassenen die de boeken verslinden, en er ook websites aan richten, zoals bijvoorbeeld . Meyer plaatste een reactie op deze site: 'Ik ben blij dat er meer dertigplusmoeders zijn die vampieren leuk vinden.'

'Geweldig'
Vele Twilight-fans schrijven zelf verhalen met de hoofdpersonen uit de boeken en Meyer vindt het prima. Ze postte bij een van deze spin-offs online een reactie: 'Ik vind het geweldig om jouw visie op de dingen te lezen.' De vrouw die haar versie online had gezet, mailde Meyer en vertelde dat ze een site wilde beginnen met een in de Twilight-boeken. Meyer antwoordde dat ze het geweldig vond en bood haar hulp aan.
Dat is wat anders dan dreigt...

En het behelst meer dan de boeken alleen. Bij elk boek hoort een lijst met muziek van emobands (uitermate geschikt voor vampierachtige zaken) en andere rockbands die goed bij het verhaal passen, en de schrijfster is op promotietour met de zanger van de band .

En natuurlijk is Meyer te vinden op .

De vice president van Canadese boekenketen Indigo noemt de Twilight-serie in een artikel in 'de eerste social networking best seller.'

Maar de online fanbase is zo groot geworden dat het voor Meyer onmogelijk is om hetzelfde contact met de fans te houden als aan het begin van haar succes.

Zoals BusinessWeek ook schrijft: het persoonlijke is op haar site en social network-pagina's een stuk minder dan voorheen. Het is wat meer standaard marketing geworden.

Maar de online marketing van Meyer is een voorbeeld geworden voor andere boeken (zoals bijvoorbeeld waarvoor online communities voor in het leven worden geroepen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in