Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders missen de Negerzoen

De merknaam verdween in 2006 uit de schappen
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De Negerzoen is een van de meest gemiste merken in Nederland. Dit blijkt uit een landelijk onderzoek van Richard Otto en Robbert van Loon, auteurs van het boek Verdwenen Merken. Zij hielden een online onderzoek onder 375 Nederlanders.

related partner content for mobile comes here

Op de vraag welk verdwenen merk het meest wordt gemist in de supermarkt, antwoorde de helft van alle respondenten de Negerzoen. De merknaam Negerzoen verdween in 2006 uit de schappen. Vanaf toen gingen de chocoladegebakjes van producent Buys door het leven als ‘Zoenen’.

In

krijgt de Negerzoen de Zwarte Piet.

krijgt de Negerzoen de Zwarte Piet.

 

Marketingafdeling
Otto: ‘Veel consumenten zagen het schrappen van de naam Negerzoen als ongewenste betutteling en riepen dat ons land was doorgeslagen in politieke correctheid. Het was echter geen politieke druk, maar een stunt van de marketingafdeling van Buys.’

Radio en tv
De onderzoekers vroegen ook naar gemiste radio- en tv-merken. Bijna de helft van alle stemmen ging naar muziekzender TMF. Het merk TMF bestond van 1995 tot 2011. Op ruime afstand volgde Radio Noordzee.

Jongerenmerken
Ook in de categorie van verdwenen dagbladen en magazines kwam een jongerenmerk als winnaar uit de bus. Pubermagazine BreakOut! voert hier de lijst aan. Bij de verdwenen internet- en telecommerken werden jongerenmerken Hyves en Hi het vaakst genoemd.

Dienstverlener en winkelmerk
De verdwenen dienstverlener die het meest wordt gemist is de Postbank (42%). &;Dit merk speelde met bijvoorbeeld Giroblauw slim in op het sentiment van mensen&;, aldus Otto.

Op nummer twee staat de PTT (39%). &;Hoge percentages, want de vraag was multiplechoice&;, vertelt Otto. &;Mensen hadden vijf keuzes per categorie. Maar ze konden ook zelf een merk toevoegen.&;

Als meest gemiste winkelmerk kwam de C1000 als winnaar uit de bus. Het merk C1000 verdween pas in 2015 definitief uit het straatbeeld na overname door Jumbo Supermarkten.

Minst gemist
Het onderzoek werd afgesloten met een open vraag naar welk verdwenen merk nooit meer hoeft terug te keren. Door de 375 respondenten werden hierop 98 verschillende merken genoemd, waarbij de DSB Bank de lijst aanvoerde met 55 vermeldingen. Op een gedeelde tweede plek volgden Buckler en V&D.

&;V&D werd ook genoemd in de lijst met gemiste winkelmerken&;, vertelt Otto. &;Het is zo&;n merk waarbij twee sentimenten overheersen. De één denk aan een stoffige, saaie winkelketen, de ander aan hoe hij zijn middag winkel altijd begon met V&D. Hetzelfde geldt voor World Online. Het is zowel het eerste bedrijf dat toegang tot het web gaf, als het bedrijf met de dramatisch mislukte beursgang.&;

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in