Overslaan en naar de inhoud gaan

Weinig tijd? 7 tips om toch voor goede content te zorgen

Tekst: Myrthe Kuipers
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Tekst: Myrthe Kuipers

related partner content for mobile comes here

Content schrijven kost tijd en goede content schrijven kost nog veel meer tijd. Dat terwijl we steeds minder tijd lijken te hebben. Content marketeers zijn doorgaans namelijk online duizendpoten die ook vele andere activiteiten moeten uitvoeren. Op een gemiddelde werkdag passeren ook andere taken de revue, zoals het sociale media beheer, de zoekmachine optimalisatie, en online advertising. Tegelijkertijd wordt er ook van je verwacht dat je continu met vernieuwende blogartikelen komen, die voorzien zijn van een nieuwe invalshoek of een kritische opinie. Maar hoe pak je dat nu aan, goede content schrijven met minder tijd? Ik heb 7 handige tips voor je.

1. Begin met het einde in je achterhoofd
Nog voordat je ook maar een woord op papier hebt gezet, moet je eerst nadenken over waar je eigenlijk naartoe wilt met je verhaal. Denk dus aan het eindresultaat. Wat moet bijblijven? Welke informatie dient de lezer mee te nemen na het lezen van het blogartikel? Op deze manier weeg je voor jezelf af welke onderdelen aan bod moeten komen en in welke volgorde. Zorg voor jezelf eerst voor de opbouw en begin dan pas met schrijven.

2. Houd een onderwerpenlijst bij
Een groot deel van de tijd wordt verspild met het bedenken van een onderwerp. Gedwongen nadenken over een bepaald thema werkt echter vaak averechts. Ideeën krijg je meestal op volstrekt willekeurige momenten. Wanneer je zo’n moment van inspiratie hebt, schrijf het dan op. Houd het ergens bij, zodat je een snelle start kan maken op het moment dat het nodig is.

3. Stel een deadline voor jezelf op
Spreek met jezelf af wanneer het blogartikel af moet zijn. Zorg hierbij voor een deadline in de nabije toekomst. Hoe verder je vooruit plant, hoe langer je er immers over zult doen. Vooral op momenten dat je met je rug tegen de muur staat, is de concentratie het aller best. Wees streng met jezelf, een veeleisende instelling haalt vaak het beste uit je naar boven.

4. Houd het kort en eenvoudig
Content schrijven met minder tijd? Vaak is kort en bondig zijn, de beste manier om je doelgroep iets te laten onthouden. Bedenk of het echt nodig is om veel uitleg te geven of dat je de boodschap ook gewoon kort en krachtig kunt houden. Zorg daarbij alleen voor aanvullende content als het meerwaarde biedt.

5. Zorg voor een kalender
Houd in een kalender bij welke onderwerpen je op welke dagen behandelt. Hierdoor bouw je vastigheid op en hoef je niet elke keer na te denken over het te bespreken thema. Wanneer de dag is aangebroken, schrijf je gewoon. Houd het daarbij beperkt tot één onderwerp per artikel. Op deze manier heeft jouw boodschap het meeste effect.

6. Schrijf eerst, bewerk later
Content schrijven met minder tijd? Schrijf eerst en pas later aan. Schrijf alles op wat bij je opkomt en verspil geen tijd met het verbeteren. Blogartikelen hoeven de eerste keer niet helemaal perfect te zijn. Laat het eerst even bezinken. Op een later moment kom je namelijk meestal tot nieuwe inzichten. Lees de content ook hardop voordat je deze publiceert. Struikel je over een moeilijke zin? Zorg dan voor een andere formulering.

7. Laat je persoonlijkheid doorschemeren
Een tekst dien je eigen te maken. Het is jouw verhaal. Een tekst met persoonlijkheid onderscheidt jou van de rest. De tijd van zakelijke en stijve teksten is voorbij, er is meer ruimte voor een persoonlijke schrijfstijl. Dit zorgt niet alleen voor een betere afwisseling, maar maakt jouw artikelen ook interessanter. Je zult merken dat het schrijven sneller gaat.

Myrthe Kuipers is content marketeer bij

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in