Nederland vindt steun bij eerlijke merken


BrandAsset Valuator (BAV) geeft aan dat recht door zee merken zowel ‘betrouwbaar, eerlijk als oprecht zijn en hun geld meer dan waard. Ze tonen zich echte leiders door vooraanstaand en toonaangevend te zijn.
André Soff, managing director van Consult, stelt dat het vertrouwen in commerciële merken veel groter is dan in 'de instituten' van Nederland. De tien sterkste merken zijn 1 ANWB, 2 Coca Cola, 3 Lego, 4 Efteling, 5 Clini Clowns, 6 Ikea, 7 Schiphol, 8 Wereld Natuur Fonds-WWF, 9 Rode Kruis,10 Discovery Channel. Merken in opkomst zijn Yorin, het absolute leidersmerk onder jongeren; Bertolli, het sterkst stijgende merk onder de 1000 merken (voor Lidl en Spits).
Het vertrouwen in instituten is laag en nog verder gedaald. Dat geldt bijvoorbeeld voor politieke partijen als de VVD en PVDA, de overheid, de Europese Gemeenschap en de Verenigde Staten, corporate bedrijven als Unilever en Akzo-Nobel, semi-overheid (de NS) en de pers, zoals Volkskrant en NOS. Deze uitkomst wordt ook in een aantal andere landen waar BAV wordt gemeten bevestigd.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe ANWB is het sterkste merk van Nederland. De bond toont leiderschap en onafhankelijkheid in discussies zoals het rekeningrijden, aldus het onderzoek. Guido van Woerkom, hoofddirecteur van de ANWB: ‘Het is de twee keer dat we het sterkste merk zijn. Het is al wat om dat de eerste keer te bereiken. De tweede keer is een extra prestatie. Dit verplicht ons om voor onze leden goed ons werk te blijven doen.’
BrandAsset Valuator van Y&R strekt zich uit over een periode van tien jaar, 44 landen, 20.000 merken en 230.000 consumenten. Het meet op een vergelijkbare manier voor alle merken onder meer merksterkte, merkimago, merkpersoonlijkheid en kenmerken van de doelgroep.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid