Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederland vindt steun bij eerlijke merken

Nederlanders vinden in deze moeilijke tijden steun bij commerciële merken die recht door zee zijn. Dit blijkt uit het onderzoek naar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

BrandAsset Valuator (BAV) geeft aan dat recht door zee merken zowel ‘betrouwbaar, eerlijk als oprecht zijn en hun geld meer dan waard. Ze tonen zich echte leiders door vooraanstaand en toonaangevend te zijn.
André Soff, managing director van Consult, stelt dat het vertrouwen in commerciële merken veel groter is dan in 'de instituten' van Nederland. De tien sterkste merken zijn 1 ANWB, 2 Coca Cola, 3 Lego, 4 Efteling, 5 Clini Clowns, 6 Ikea, 7 Schiphol, 8 Wereld Natuur Fonds-WWF, 9 Rode Kruis,10 Discovery Channel. Merken in opkomst zijn Yorin, het absolute leidersmerk onder jongeren; Bertolli, het sterkst stijgende merk onder de 1000 merken (voor Lidl en Spits).

related partner content for mobile comes here

Het vertrouwen in instituten is laag en nog verder gedaald. Dat geldt bijvoorbeeld voor politieke partijen als de VVD en PVDA, de overheid, de Europese Gemeenschap en de Verenigde Staten, corporate bedrijven als Unilever en Akzo-Nobel, semi-overheid (de NS) en de pers, zoals Volkskrant en NOS. Deze uitkomst wordt ook in een aantal andere landen waar BAV wordt gemeten bevestigd.

De ANWB is het sterkste merk van Nederland. De bond toont leiderschap en onafhankelijkheid in discussies zoals het rekeningrijden, aldus het onderzoek. Guido van Woerkom, hoofddirecteur van de ANWB: ‘Het is de twee keer dat we het sterkste merk zijn. Het is al wat om dat de eerste keer te bereiken. De tweede keer is een extra prestatie. Dit verplicht ons om voor onze leden goed ons werk te blijven doen.’

BrandAsset Valuator van Y&R strekt zich uit over een periode van tien jaar, 44 landen, 20.000 merken en 230.000 consumenten. Het meet op een vergelijkbare manier voor alle merken onder meer merksterkte, merkimago, merkpersoonlijkheid en kenmerken van de doelgroep.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in